I städer som Paris, Milano och New York har butikerna varit – eller är – tillbommade. Coronapandemin har slagit skoningslöst mot detaljhandeln där lyxvarumärken som i vanliga fall frodas under högkonjunkturer nu upplever en nattsvart period.
Så kommer det också att förbli enligt en ny rapport av en av USA:s största konsultfirmor, Bain & Company.
Enligt rapporten kommer det att ta två till tre år för att komma tillbaka den till globala försäljningsnivån 2019 på omkring 281 miljarder euro vilket gör att nedgången bedöms som mera allvarlig än under finanskrisen 2008–09.
Tvingades ansöka om företagsskydd
I rapporten bedöms försäljningen för olika former av lyxvaror som kläder, smycken och skor ha minskat med 25 procent under första kvartalet. För helåret 2020 väntas dock en minskning med upp till 35 procent. Ett bevis för krisen kom nyligen när amerikanska lyxvaruhuskedjan Neiman Marcus tvingades att ansöka om företagsskydd.
"Det kommer att ske en återhämtning för marknaden men industrin kommer att förändras i grunden. Den här krisen tvingar branschen att tänkta mera kreativt och innovativt för att möta nya konsumentkrav" säger författaren till rapporten, Claudia D’Arpizio i ett pressmeddelande.
Problemen är dock många och stora för branschen. Redan innan coronapandemin fanns en tvekan kring just lyxkonsumtion då den knappast låg rätt i tiden när frågor kring hållbarhet och miljöhänsyn fick allt mer plats.
Konsumtion på paus
Nu har konsumtionen helt satts på paus. Dessutom missgynnas företagen av att turismen från länder som Ryssland och Kina är obefintlig och det finns ytterligare en aspekt som ger stora konsekvenser. Medan klädmärken som H&M, Zara och japanska Uniqlo med en bredare målgrupp har satsat i allt större omfattning på onlinehandel så är situationen annorlunda för lyxvarumärken. Här har det handlat om flashiga butiker i attraktiva shoppingområden som är tänkt att bidra till själva köpupplevelsen. Hur väl det rimmar med framtiden är högst osäker.
Medan alla kategorier ser nedgångar enligt rapporten är det mest tydligt i klockbranschen just med avsaknaden av tydliga onlineplattformar.
"När nu konsumenter kommer fram igen efter nedstängningarna har världen förändrats och lyxmärken måste anpassa sig", skriver Bain & Company.