Krogkrisen tvingar bryggerier att ställa om

Restaurangernas kris tvingar svenska bryggerier att ställa om produktionen. Hoppet står nu till sommarsäsongen och svenskar som semestrar hemma.
–Delvis är det ett förlorat år, säger Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör på Spendrups.

Ekonomi, näringsliv & finans2020-05-02 06:48

Bryggerinäringen skakas om i två led – dels på grund av exponeringen mot besöksnäringen och dels på grund av en vanligtvis omfattande export.

– Det gör att det finns ett stort tapp hos många svenska aktörer. Totalt sett är hela branschen drabbad men i vilken omfattning varierar, säger Anna-Karin Fondberg, vd på organisationen Svenska Bryggerier.

Nu ställs hoppet till sommaren, men frågan är hur mycket högsäsong det egentligen blir.

– Det handlar mycket om hur vi kan umgås i sommar, både på restauranger och i hemmamiljöer. Det finns en fördel med att folk stannar i Sverige, men å andra sidan får vi inte hit några utländska turister. Allt hänger på när besöks– och restaurangnäringen startar upp igen, säger Anna-Karin Fondberg.

Stora tapp

Kopparbergs är ett av bryggerierna som drabbas hårt när krogarna står tomma. På den svenska marknaden, som står för 20 procent av företagets försäljning samt produktion, har försäljningen till restauranger och barer gått ned med närmare 80 procent. Kopparbergs, som bland annat är känt för sin cider, fick därmed agera snabbt och anpassa produktionen till där det går att sälja.

– Det är tuffa men hanterbara tider. Det gäller att ta det dag för dag. Så länge det finns en ovisshet får vi vänta med att ta vissa investeringsbeslut eller om man ska in på nya marknader, för man kan kanske inte ens åka dit, säger Peter Bronsman, vd på Kopparbergs.

Företaget påverkas långt ifrån bara i Sverige. Den största marknaden finns i Storbritannien – som står för 60 procent av företagets försäljning. 35 procent av försäljningen på den brittiska marknaden sker i pubar och barer, som drabbades hårt när många tvingades stänga igen.

– Mycket handlar om myndighetsbeslut, som kan komma plötsligt. Stänger de pubarna blir det ett väldigt stort tapp. Samtidigt har vi fått in fler artiklar på dagligvaruhandel, vilket väger upp till viss del, säger Peter Bronsman.

Att Kopparbergs har bryggerier både i Sverige och Storbritannien hjälpte till i den plötsliga anpassningen.

– På vissa av våra marknader vet vi inte riktigt vad som händer, framförallt turistmarknader som Grekland, Spanien och Cypern, där hela vår försäljning produceras på bryggeriet i Kopparberg, säger Peter Bronsman.

Kritiskt läge

Kopparbergs är långt ifrån ensamma – Spendrups känner också av krisens hårda slag. Men produktionen av kända varumärken som Norrlands guld, Mariestads och Loka fortsätter ändå.

– Delvis är det ett förlorat år, framförallt på grund av restaurangerna. Samtidigt tänker vi att uppsidan är att många kommer fira semester hemma. Det ska mycket till innan svenskarna slutar grilla och avnjuta en god dryck, säger Helena Nylén, varuförsörjningsdirektör på Spendrups.

Det är inte bara den dramatiskt lägre försäljningen hos restauranger och barer som drabbar dryckesjätten. Inställda evenemang och den stängda gränshandeln spelar också en stor roll för Spendrups. Samtidigt står bolaget på flera ben och har ställt om produktionen för att kunna sälja där det fortfarande finns en marknad, inte minst i dagligvaruhandeln och till Systembolaget.

Helena Nylén konstaterar att Spendrups inte är i riskzonen,men understryker att restaurangernas situation kan bli förödande – inte bara för branschen och deras leverantörer, utan för hela samhället.

– Jag tror att det här är ett otroligt kritiskt läge. Blir det en massutslagning av restaurangvärlden blir det ett helt annat samhälle på andra sidan krisen, säger Helena Nylén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!