Kunder strömmar till nätmäklarna

Sparare strömmade till nätmäklarna Avanza och Nordnet under första kvartalet, delvis som en effekt av coronakrisen. –Många har fått upp ögonen för att det är viktigt att ha ett långsiktigt sparande, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet.

Nätmäklare som Avanza har märkt en tydlig ökning av kunder och kundernas aktivitet under coronakrisen. Arkivbild.

Nätmäklare som Avanza har märkt en tydlig ökning av kunder och kundernas aktivitet under coronakrisen. Arkivbild.

Foto: Helena Landstedt/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-04-22 19:15

Hos både Avanza och Nordnet ökade antalet kunder med runt 90 000 personer under perioden januari till mars i år, vilket är en betydligt större ökning än ett genomsnittligt kvartal.

– Vi hade en väldigt bra kundtillväxt i januari och februari och sen blev det ännu bättre i mars, säger Rikard Josefson, vd på Avanza.

Fokus på privatekonomi

När börsturbulensen fick fart, i slutet av februari, riktades strålkastarljuset mot svenskarnas sparande och frågan var – hur ska man agera när börsen svänger kraftigt?

Sparekonomer lyfte det populära rådet att "sitta still i båten" och inte sälja tillgångar i panik. Även frågan om kortsiktigt kontra långsiktigt sparande stöttes och blöttes. Experterna talade om att kortsiktigt sparande inte hör hemma på börsen, utan på vanliga sparkonton, och rekommenderade på lång sikt ett fortsatt månadssparande för att sprida riskerna i börsuppgångar och nedgångar.

Fokuset på privatekonomin och vikten av att sprida sina risker tror nätmäklarna kan vara en förklaring till kundtillströmningen. När ekonomin är i gungning, människor permitteras och risken för arbetslöshet ökar, ökar också fokus på sparande.

– Många har fått upp ögonen för att det är viktigt att ha ett långsiktigt sparande, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet.

Högre aktivitet

Nyligen publicerade Fondbolagens förening sin månadsstatistik för mars som tydligt visade att många sparare gjort allt annat än suttit still i båten. Netto noterades ett utflöde ur svenskarnas fonder på 100 miljarder kronor – det största nettouttaget som uppmätts under en enskild månad.

– På fondsidan såg vi ganska tidigt i krisen att många kunder blev nervösa och började sälja. Sen såg vi i slutet på kvartalet att man började köpa tillbaka, säger Rikard Josefson.

Den 23 mars nådde Stockholmsbörsens breda index den hittills lägsta nivån i år. Bland dem som sparar i aktier finns också många som sett köpläge i börsnedgångarna.

– Vi ser också ett beteende att många kunder passat på att köpa i befintliga innehav, säger Rikard Josefson.

Men det är inte bara antalet kunder som ökar hos Avanza och Nordnet. Utan kundaktiviteten ökar också med fler affärer och större nettoinflöden av kapital. Hos Avanza uppgick nettoinflödet av kapital under januari–mars till 21,9 miljarder kronor, jämfört med 7,6 miljarder kronor motsvarande period i fjol. Enligt Rikard Josefson kommer den största delen av ökningen från befintliga kunder.

Nordnet har ännu inte publicerat sin kvartalsrapport för första kvartalet, men bilden av ökade nettoinflöden bekräftas av Johan Tidestad.

– En tydlig effekt av coronakrisen effekt på privatekonomin har lett till en större benägenhet att starta ett långsiktigt sparande i aktiefonder, säger han.

Fakta: Kundinflöden hos nätmäklarna

Avanza fick 86 100 nya kunder under första kvartalet. Ökningen under motsvarande kvartal i fjol var 33 600 stycken.

Nettoinflödet av kapital hos Avanza uppgick till 21,9 miljarder kronor, jämfört med 7,6 miljarder under första kvartalet 2019, enligt kvartalssiffrorna som publicerades den 21 april.

Nordnet fick 90 000 nya kunder under januari till mars, jämfört med 29 600 stycken under motsvarande period förra året.

Nordnet publicerar sin kvartalsrapport den 24 april.

Källa: Avanza, Nordnet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!