Modebransch i kris vädjar om hjälp

Coronakrisen har försatt modebranschens aktörer i en mycket svår situation. Nu vädjar affärsnätverket Trade Partners Sweden om hjälp i ett upprop för agenter, distributörer, leverantörer och varumärken.
–Det som är väldigt tydligt är att vi vidtar alla åtgärder som krävs, men det räcker inte, säger vd Helena Waker.

Coronakrisen har slagit hårt mot modebranschens aktörer. Arkivbild.

Coronakrisen har slagit hårt mot modebranschens aktörer. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-04-08 10:50

Helena Waker beskriver läget som akut.

– Modebranschen har gått ned 80–90 procent. Många kanske klarar en eller två månader till.

Krisen slår i alla led. Handeln står i stort sett stilla, precis som produktionen. Levererade varor kan inte betalas. Producerade varor som är betalda kan inte levereras och ordrar annulleras eller pausas. För agenter, distributörer, leverantörer och varumärken innebär det stora kostnader samtidigt som de fasta utgifterna kvarstår.

Flera åtgärder

Trade Parters Sweden listar i sitt upprop en rad åtgärder bland annat slopad arbetsgivaravgift och hyresreduceringar till butiker, showroom och försäljningskontor.

– Ett stort krav är att fastighetsbolagen också tar sin del. Hyrorna är lika höga trots att försäljningen har dippat och där behöver regeringen agera, säger Waker.

På onsdagsförmiddagen satt Waker tillsammans med representanter från Swedish Fashion Council och Svensk Handel i möte med Åsa Eriksson (S), riksdagsledamot med särskilt ansvar för utrikeshandel. Åsa Eriksson säger att de stora stödpaketen är lagda nu, men det hon tar med sig är att alla delar av samhället måste ta sitt ansvar.

– Det jag får höra från flera håll är att fastighetsägarna måste ta sin del. Det finns möjlighet att sänka hyrorna och få statligt stöd för det. Varken fastighetsägarna eller någon annan är gynnade av att lokaler gapar tomma.

Finns kämpaglöd

Trots att läget är akut ser Helena Waker fortfarande att det går att vända. Sverige har en liten fördel jämfört med andra länder i och med att samhället fortfarande fortsatt vara öppet. Och företagen är beredda att slåss för sin överlevnad.

– De är beredda att kämpa till sista blodsdroppen. Det finns en kämpaglöd. Vi ser också nya affärsmodeller poppa upp. Det finns en kreativitet och vilja till omställning. Ljusningen är de spännande initiativen från butiker, agenter, leverantörer, distributörer och varumärken. När vi kommit igenom det här kommer vi att ha lärt oss otroligt mycket.

Fakta: Modebranschens behov i krisen

Andra länder, inom och utanför EU, måste prioritera relationen med företag i andra länder. Det betyder att lagändringar som innebär att avtal kan brytas, till exempel med hänvisning till force majeure. Andra länder bör uppmanas att genom förhandlingar hitta lösningar genom där båda partner gynnas.

Slopad arbetsgivaravgift.

Hyresreduceringar till showroom och försäljningskontor för agenter, distributörer, leverantörer och varumärken.

Hyresreduceringar för butiker. Genom att stötta agenter, distributörer, leverantörer och varumärkens kunder så stöttas även detta led.

Lån och uppskjutning av moms är inget alternativ för många som inte kan garantera senare betalning. Att skjuta kostnader framför sig gör återhämtningen tuff även när handeln kommer igång.

Samsyn inom EU kring vikten av att värna om agenter, distributörer, leverantörer och varumärken.

Källa: Trade Partners Sweden


Fakta: Den svenska modebranschen

Omsättning 326 miljarder kronor (år 2017).

221 miljarder kronor, 68 procent av omsättningen, utgörs av export.

Resterande 105 miljarder utgörs av försäljning på den svenska marknaden.

H&M står för 61 procent av den svenska modemarknaden.

Åren 2011–2017 var tillväxten i den svenska modeindustrin 60 procent. Under samma period ökade exporten med 90 procent.

Branschen sysselsätter cirka 60 000 heltidstjänster i Sverige.

Källa: Volante Research, Modebranschen i Sverige, Statistik och analys 2018

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!