Tanken är att nattågen ska dra i gång senast den 1 augusti 2022 på sträckorna Stockholm–Hamburg samt Malmö–Bryssel. På torsdagen gav regeringen Trafikverket i uppdrag att genomföra en upphandling för att komma igång med tågtrafiken.
– Vi kommer att ge Trafikverket möjlighet att göra en direktupphandling för att på snabbast möjliga sätt få igång nattågstrafiken för vi ser att det finns ett väldigt stort intresse, säger infrastrukturminister Thomas Eneroth (S).
Tillsammans med samarbetspartierna C och L har regeringen kommit överens om att skjuta till 300 miljoner kronor i höstens budget till tågsatsningen. Pengar som bland annat kan användas till att förnya den svenska tågflottan.
– Med de här resurserna finns förutsättningarna och när man ska resa över landsgränser måste man se till att de tekniska kraven klaras, säger Per Bolund.
Fler destinationer?
Enligt Bolund är det Trafikverket som har utrett frågan om vilka destinationer som varit aktuella.
– Då har man kommit fram till att Hamburg och Bryssel är lämpliga för de är på lagom avstånd och dessutom bra destinationer för att ta sig vidare till exempelvis London eller sydeuropeiska städer, säger Bolund.
Han utesluter inte att det i framtiden kan tillkomma fler sträckor och ser en utökad tågtrafik som en del i att hjälpa både Sveriges och Europas ekonomi att återhämta sig efter coronapandemin.
– Investeringar i att få tjänster och infrastruktur på plats för att expandera järnvägsnätet är precis det som ekonomi- och miljöexperter råder oss att göra. Då har vi förutsättningar för att återstarten också blir en nystart för ett mer hållbart Sverige och Europa, säger Per Bolund.
– Att vi faktiskt kan erbjuda hållbara alternativ när vi börjar resa mer framöver är en viktig del, fortsätter han.
"Fler kommer efter"
Att ta nattåg till sydligare breddgrader var, kanske i synnerhet, under 1900-talets senare hälft ett vanligt sätt att utforska Europa. Per Bolund talar med värme om studiebesök i Brandenburg som riksdagsledamot och Thomas Eneroth i sin tur om ungdomsresor tillsammans med SSU – utflykter som alla inleddes på ett nattåg.
Men lågprisflyg, avreglering på tågmarknaden och förändrade järnvägssystem innebar stora utmaningar för nattågen som sedan dess har blivit allt ovanligare. I dag finns viss nattågstrafik mellan Sverige och Tyskland som bedrivs av Snälltåget i Skåne.
Förhoppningen är att regeringen nu ska vara ett av de länder som går i bräschen för en satsning som kan ge ringar på vattnet även bland övriga Europa såväl som hos kommersiella aktörer.
– Där det tidigare varit främst det österrikiska järnvägsbolaget som bedrivit nattågstrafik börjar vi nu få fler andra aktörer. Här är vi ett antal länder som visar vägen och jag tror att fler kan komma efter, säger Thomas Eneroth.