Ny teknik för att undvika tågträngsel

Är det ett knökfullt tåg jag står och väntar på? För resenärer med den frågan surrande i huvudet lanserar Skånetrafiken en ny tjänst.

Sensorer i de skånska pågatågens dörrar registrerar hur många som kliver på och av. Därför kan Skånetrafiken veta hur många som finns ombord minut för minut och nu blir det möjlighet för resenärerna att få informationen via trafikbolagets app. Arkivbild.

Sensorer i de skånska pågatågens dörrar registrerar hur många som kliver på och av. Därför kan Skånetrafiken veta hur många som finns ombord minut för minut och nu blir det möjlighet för resenärerna att få informationen via trafikbolagets app. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-04-24 13:30

På den hemsida där resenärer inom skånsk kollektivtrafik redan i dag på en karta kan se var den buss eller det tåg man väntar på befinner sig kommer man från och med nu också att kunna se hur stor trängseln ombord är.

Antalet passagerare som kliver av och på tåg och bussar räknas med hjälp av sensorer i dörrarna och på det viset kan Skånetrafiken hålla koll på hur många som är ombord minut för minut.

Nu får resenärerna del av informationen genom olika färgmarkörer – om tåget på hemsidan är rött betyder det till exempel att mer än 75 procent av sittplatserna är upptagna.

I dagsläget reser ungefär 200 000 personer om dagen med Skånetrafiken, vilket är mindre än hälften av antalet resenärer före coronakrisen. Ändå händer det att trängsel uppstår under vissa turer.

– Det här är triggat av den situation vi har hamnat i, vi har haft idén ganska länge, säger trafikdirektör Linus Eriksson till TT.

Sensorer som räknar resenärer finns inte i all skånsk kollektivtrafik, så det nya systemet omfattar bara hälften av tågen, nämligen pågatågen, däremot inte Öresundstågen.

Det kommer också att finnas i stadsbussarna i Lund, Malmö och Helsingborg och ungefär hälften av regionbussarna.

Rättat: I en tidigare version av texten uppgavs felaktigt hur tjänsten är nåbar. Rätt är att den till en början bara finns på företagets hemsida, vilken är nåbar med mobilens webbläsare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!