Nyligen kom Transportstyrelsen med beskedet att datumet för när dubbdäcken måste tas av flyttas från den 15 april till den 30 april. Anledningen är coronavirusets utbrott.
– De som är i riskgrupperna uppmanas ju att inte ha sociala kontakter och då ville inte vi tvinga ut dem till olika verkstäder eller däckhotell för att få hjälp med att byta däcken. Att underlätta för den gruppen är huvudbakgrunden till det här beslutet, säger Hans Norén, utredare på Transportstyrelsen.
"Sämre på asfalt"
I Sverige är det endast dubbade vinterdäck som måste bytas ut på våren. Odubbade vinterdäck får användas året runt, men det är förenat med en viss fara att fortsätta att köra runt med sådana däck under våren och sommaren.
För några år sedan gjorde Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) en studie där sommardäck jämfördes med odubbade vinterdäck på sommarväglag. Då kunde man visa att odubbade vinterdäck i genomsnitt hade 15–20 procent längre bromssträcka jämfört med sommardäck.
– Däck är gjorda för att köra under vissa förhållanden. Med odubbade vinterdäck har man fokuserat på vissa egenskaper, som att de ska vara bra på is och snö, och då blir de med nödvändighet sämre på asfalt och barmarkskörning. De är gjorda för ett kallare klimat och inte rekommenderade att köra med när det blir riktigt varmt ute, säger Mattias Hjort, forskningsledare på VTI.
Ger bättre grepp
Sommardäck har en gummiblandning som är gjorda för högre temperaturer.
– Är det inte supervarmt ute skulle jag inte säga att vinterdäcken är farligare att köra med än vad de var under vinterperioden. Däremot finns det bättre alternativ. Det finns sommardäck som har bättre grepp, säger Mattias Hjort.