Uppgifterna gäller perioden 15 mars till 26 april och baseras på mobildata som mätt hur många personer som befunnit sig på en viss plats och hur länge. Datan har sedan jämförts med januari och den första veckan i februari, och jämförelsen visar att Sverige sticker ut. Under perioden minskade aktiviteten inom "detaljhandel och nöjen", vilket inbegriper allt från restauranger och kaféer till butiker och museer, nämligen bara med 13 procent.
Nedgången är betydligt större i grannländerna. Aktiviteten inom detaljhandel och nöjen minskade med 45 procent i Finland, i Norge med 43 procent, och med 22 procent i Danmark. I några av de värst drabbade länderna, Italien och Spanien, är motsvarande siffra 92 procent.
Svenska folket fortsätter också att åka kollektivtrafik i högre grad än många andra: på tågstationer, busshållplatser och liknande har aktiviteten minskat med 31 procent. I Danmark är minskningen 45 procent, i Norge 37 procent, och i Finland har den mer än halverats, med 56 procent. Även här sticker Spanien och Italien ut med fall på mer än 80 procent i kollektivtrafiken.
Sydkorea tillbaka
I alla nordiska länder ökar däremot aktiviteten i parker och naturområden rejält, i Sverige med 82 procent.
I USA, som har flest bekräftade dödsfall av covid-19 i världen, rör sig folk utomhus mindre än i de nordiska länderna, men mer än i Italien och Spanien. Ett land som sticker ut i jämförelsen är Sydkorea, där aktiviteten nu i stort sett återgått till det normala sedan landet fått kontroll över smittan. Google har inte redovisat några siffror för Kina.
Jämtland minskar mest
Inom Sverige har människor i Jämtlands län förändrat sitt beteende mest. Där har aktiviteten inom detaljhandel och nöjen minskat med 38 procent, och med 52 procent inom kollektivtrafiken. För det värst drabbade länet Stockholm minskar aktiviteten också en hel del, med 22 procent för handel och nöjen och med 40 procent i kollektivtrafiken.
I Halland och Blekinge ökar tvärtom aktiviteten på restauranger och i butiker, med fyra respektive åtta procent.
Tidigare har liknande data från Telia visat hur resorna från svenska storstäder till många lantställen ökade under valborg, medan rörelsen i städerna minskade.