I slutet av juni är trafiken gles och dansk militär viftar utan stress in bilar från svenska sidan vidare till gränskontrollen på bron. De senaste månaderna har varit tuffa, medger Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) som möter TT i danska Dragör.
– Vi märker en kris just nu, men jag är säker på att vi har mycket kraft i den här regionen, säger han och blickar ut över bron i ett glittrande sund.
Återgång till det normala
Frank Jensen kallar sig "av naturen optimist". Dessutom har regionen en solid grund trots kris, anser han och refererar till samarbetsprojektet "Greater Copenhagen" där Skåne, Halland, Själland och Region Hovedstaden ingår.
– Våra befolkningar i hela regionen känner en tät samhörighet. På historisk grund då vi varit samma rike en gång – men också i dag med näringsliv och arbetsmarknad som betyder mycket för oss.
Öresundsbron har tagit stryk under våren. En stor del av trafiken har försvunnit – under påsken minskade antalet fordon över bron med 76 procent jämfört med samma vecka förra året.
Jobbpendlare har kunnat passera, andra har stött på hinder sedan Danmark i mars månad meddelade att en gränskontroll, där enbart svenskar med särskilda skäl är välkomna, införs.
– Jag hoppas att vi snart kan återgå till det normala, säger Frank Jensen.
"Greppa vad vi levt med"
På svenska sidan lutar sig Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) över konferensbordet inne i Malmös stadshus och tar sats. Att tala gränshinder har varit vardag för stadens kommunalråd långt innan coronaviruset ens slog till.
– Vi är många olika aktörer lokalt och regionalt som jobbat massor för att få gränsen så sömlös som möjligt. Och samtidigt ser vi gång på gång hur man reser barriärer som bara klyver arbetsmarknadsregionen. För så har det ju varit.
Kontrollerna har duggat tätt de senaste åren. Från flyktingvågen hösten 2015 när Sverige införde gränskontroller – till i fjol när danskarna införde gränskontroll för att bekämpa gränsöverskridande kriminalitet. Den senaste gränskontrollen som infördes i mars har Danmark i praktiken fortfarande inte rubbat.
Nationella beslut sitter som käppar i regionens hjul, och de tusentals bropendlarna är numera ett hårt prövat släkte. Men regeringar behöver förhålla sig till hur omvärlden ser ut, medger Katrin Stjernfeldt Jammeh.
– Men jag är inte säker på att våra regeringar ser gränshindren lika tydligt som vi – som känner dem.
– Lek med tanken att alla som till exempel pendlar mellan Uppsala och Stockholm behöver gå av pendeltåget varje dag och se hur tåget åker vidare. Och sedan ställa sig på en annan perrong för att ta ett tåg som kommer fram väldigt mycket senare, säger hon och fortsätter:
– Bara för att greppa vad det är vi har levt med.
Nu kommer Tyskland
Corona finns kvar, men visionerna om framtiden bubblar ändå bland de styrande i Öresund. Fast när bron fyller 20 år handlar mycket egentligen om en helt annan bro – jättebygget mellan Tyskland och Danmark.
Fehmarn Bält ska enligt planerna stå färdig om åtta år, något som kommer att öka trycket på Öresundsbron, enligt både Frank Jensen och Katrin Stjernfeldt Jammeh. Födelsedagsbarnet i Öresund riskerar plötsligt bli en flaskhals.
– Med Fehmarn Bältär det en helt ny situation. Vi behöver planera för metro nu. Och för godstrafiken, säger Stjernfeldt Jammeh och fortsätter:
– Det förpliktigar! Denna massiva investering görs av andra i vårt närområde och den investeringen i sig kan ge massor av företag och nya förutsättningar. Vi är skyldiga att ta höjd för – och planera för – den investering som görs.
Besökare från hela världen
Nere vid kajen i Dragör räknar överborgmästaren Frank Jensen snabbt upp en snarlik önskelista.
– Vi har i hela regionen starka önskningar om att knyta tätare band, med HH-förbindelsen i Helsingborg-Helsingör, och vi önskar också skapa ännu tätare relation med metroförbindelsen mellan Malmö och Köpenhamn, säger han och fortsätter:
– Det är klart att när Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar 2028 blir bron här en flaskhals, för man ska ha så många godståg över bron att det kommer tränga bort passagerartåg. Vid den tidpunkten har vi behov av en ny förbindelse mellan de två centrum i regionen: Malmö och Köpenhamn.
En metro till Malmö må låta som fiktion för den som växt upp i staden före brons tid. Motståndet till det bygget var inledningsvis stort. När den iögonfallande konstruktionen av stål och betong väl stod klar klev den gamla skånska arbetarstaden plötsligt in i en ny era.
Bron ger dynamik, sägerKatrin Stjernfeldt Jammeh.
– Jag upplever inte heller att det bara är Köpenhamn som drar, utan besökare från hela världen kommer till både Malmö och Köpenhamn. Vi har huvudstadsdynamiken hos oss.