Öresundsregionen laddar om – mitt i krisen

Gränskontroller och corona – när den dansk-svenska förbindelsen firar 20 år råder knappast feststämning. Trots det gror visioner och planerna för regionens framtid. –Vi har behov av en ny förbindelse, säger Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen.

Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) möter TT i Dragör.

Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) möter TT i Dragör.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Ekonomi, näringsliv & finans2020-06-28 11:10

I slutet av juni är trafiken gles och dansk militär viftar utan stress in bilar från svenska sidan vidare till gränskontrollen på bron. De senaste månaderna har varit tuffa, medger Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) som möter TT i danska Dragör.

– Vi märker en kris just nu, men jag är säker på att vi har mycket kraft i den här regionen, säger han och blickar ut över bron i ett glittrande sund.

Återgång till det normala

Frank Jensen kallar sig "av naturen optimist". Dessutom har regionen en solid grund trots kris, anser han och refererar till samarbetsprojektet "Greater Copenhagen" där Skåne, Halland, Själland och Region Hovedstaden ingår.

– Våra befolkningar i hela regionen känner en tät samhörighet. På historisk grund då vi varit samma rike en gång – men också i dag med näringsliv och arbetsmarknad som betyder mycket för oss.

Öresundsbron har tagit stryk under våren. En stor del av trafiken har försvunnit – under påsken minskade antalet fordon över bron med 76 procent jämfört med samma vecka förra året.

Jobbpendlare har kunnat passera, andra har stött på hinder sedan Danmark i mars månad meddelade att en gränskontroll, där enbart svenskar med särskilda skäl är välkomna, införs.

– Jag hoppas att vi snart kan återgå till det normala, säger Frank Jensen.

"Greppa vad vi levt med"

På svenska sidan lutar sig Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) över konferensbordet inne i Malmös stadshus och tar sats. Att tala gränshinder har varit vardag för stadens kommunalråd långt innan coronaviruset ens slog till.

– Vi är många olika aktörer lokalt och regionalt som jobbat massor för att få gränsen så sömlös som möjligt. Och samtidigt ser vi gång på gång hur man reser barriärer som bara klyver arbetsmarknadsregionen. För så har det ju varit.

Kontrollerna har duggat tätt de senaste åren. Från flyktingvågen hösten 2015 när Sverige införde gränskontroller – till i fjol när danskarna införde gränskontroll för att bekämpa gränsöverskridande kriminalitet. Den senaste gränskontrollen som infördes i mars har Danmark i praktiken fortfarande inte rubbat.

Nationella beslut sitter som käppar i regionens hjul, och de tusentals bropendlarna är numera ett hårt prövat släkte. Men regeringar behöver förhålla sig till hur omvärlden ser ut, medger Katrin Stjernfeldt Jammeh.

– Men jag är inte säker på att våra regeringar ser gränshindren lika tydligt som vi – som känner dem.

– Lek med tanken att alla som till exempel pendlar mellan Uppsala och Stockholm behöver gå av pendeltåget varje dag och se hur tåget åker vidare. Och sedan ställa sig på en annan perrong för att ta ett tåg som kommer fram väldigt mycket senare, säger hon och fortsätter:

– Bara för att greppa vad det är vi har levt med.

Nu kommer Tyskland

Corona finns kvar, men visionerna om framtiden bubblar ändå bland de styrande i Öresund. Fast när bron fyller 20 år handlar mycket egentligen om en helt annan bro – jättebygget mellan Tyskland och Danmark.

Fehmarn Bält ska enligt planerna stå färdig om åtta år, något som kommer att öka trycket på Öresundsbron, enligt både Frank Jensen och Katrin Stjernfeldt Jammeh. Födelsedagsbarnet i Öresund riskerar plötsligt bli en flaskhals.

– Med Fehmarn Bältär det en helt ny situation. Vi behöver planera för metro nu. Och för godstrafiken, säger Stjernfeldt Jammeh och fortsätter:

– Det förpliktigar! Denna massiva investering görs av andra i vårt närområde och den investeringen i sig kan ge massor av företag och nya förutsättningar. Vi är skyldiga att ta höjd för – och planera för – den investering som görs.

Besökare från hela världen

Nere vid kajen i Dragör räknar överborgmästaren Frank Jensen snabbt upp en snarlik önskelista.

– Vi har i hela regionen starka önskningar om att knyta tätare band, med HH-förbindelsen i Helsingborg-Helsingör, och vi önskar också skapa ännu tätare relation med metroförbindelsen mellan Malmö och Köpenhamn, säger han och fortsätter:

– Det är klart att när Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar 2028 blir bron här en flaskhals, för man ska ha så många godståg över bron att det kommer tränga bort passagerartåg. Vid den tidpunkten har vi behov av en ny förbindelse mellan de två centrum i regionen: Malmö och Köpenhamn.

En metro till Malmö må låta som fiktion för den som växt upp i staden före brons tid. Motståndet till det bygget var inledningsvis stort. När den iögonfallande konstruktionen av stål och betong väl stod klar klev den gamla skånska arbetarstaden plötsligt in i en ny era.

Bron ger dynamik, sägerKatrin Stjernfeldt Jammeh.

– Jag upplever inte heller att det bara är Köpenhamn som drar, utan besökare från hela världen kommer till både Malmö och Köpenhamn. Vi har huvudstadsdynamiken hos oss.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, (S) kommunstyrelsens ordförande vid Öresundsbron på svenska sidan.
Katrin Stjernfeldt Jammeh, (S) kommunstyrelsens ordförande vid Öresundsbron på svenska sidan.
Fakta: 20 år med bron

I mars 1991 skriver Danmarks trafikminister Kaj Ikast och Sveriges kommunikationsminister Georg Andersson under avtalet om bron.

Motståndet mot bron är emellanåt starkt och handlar ofta om miljömässiga skäl. I Sverige avgår 1994 Sveriges mest kände bromotståndare, Olof Johansson (C) från posten som miljöminister i protest mot bron.

I augusti 1999 läggs den sista brosektionen på plats och Sveriges kronprinsessa Victoria och Danmarks kronprins Frederik möts och kramar varandra på bron.

Öresundsbron mellan Själland och Sverige öppnas den 1 juli 2000.

Öresundsförbindelsen hinner dessförinnan bli föremål för åtskilliga festliga ceremonier innan trafiken släpps på sent på kvällen 1 juli. Broöppningen får snabbt karaktär av uppsluppen folkfest.

Pendlingen ökar successivt över bron, liksom arbetsmarknadsregionen som växer kommande år.

Kriminalgenren Nordic noir får ett uppsving under 10-talet med när svensk-danska kriminalserien Bron, som har sin utgångspunkt i ett likfynd på gränslinjen mitt på Öresundbron, börjar visas på tv.

Senare delen av 10-talet börjat plötsligt präglas av gränsdragningar. Den 12 november 2015 införde Sverige en inre gränskontroll mellan Danmark och Sverige sedan antalet flyktingar som anlände till Sverige ökat drastiskt.

Den 4 januari 2016 införde Sverige id-kontroller mellan Danmark och Sverige. De upphör 4 maj 2017 efter det att Sveriges regering beslutat att i stället förstärka gränskontrollerna.

Den danska gränskontrollen av resenärer från Sverige inleds den 12 november 2019. Beslutet gäller till att börja med i ett halvår, och blir resultatet efter sprängattentat och skottlossning av gängkriminella med anknytning till Sverige.

Danmarks statsminister Mette Frederiksen meddelar under en pressträff att landets gränser stänger från klockan 12 på lördagen den 14 mars. Coronaepidemin drar fram och plötsligt försvåras resorna över sundet än mer. Men mest för svenskar.

Under våren har många danskar valt att åka till sommarstugan, besöka krogar och affärer eller passa på att njuta av svensk natur, samtidigt som hemlandet befunnit sig i lockdown.

Vid Kristi himmelsfärdshelgens slut bildas timmeslånga bilköer med danskar på väg hem vid svenska sidan bron – samtidigt som irritationen i Skåne växer över Danmarks stängda gräns.

I juni kommer till slut besked om att Danmark åter öppnar sina gränser – men bara för vissa svenskar. Personer från Skåne, Sörmland och Västerbotten samt Halland och Blekinge skulle från och med den 27 juni ha fått resa till landet. Kort innan ändras dock detta beslut.

Nu krävs ett negativt covid-19-test för sydsvenskar som vill korsa gränsen såvida de inte har särskilda skäl, enligt danska myndigheternas senaste besked.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!