Anledningen till haverikommissionens förhoppning om nya regler är en incident när två plan, av typerna Piper och Cessna, var nära att kollidera i luftrummet ovanför Västerås flygplats i höstas.
– Pipern genomförde en visuell inflygning och i Cessnan tränades det på instrumentflygning, säger utredaren Gideon Singer till Sveriges Radio.
De två piloterna upptäckte varandra, kunde styra undan och därmed undvika olyckan. Då hade planen befunnit sig på samma höjd och ungefär 150 meter från varandra.
Vid tiden för tillbudet var flygplatsen öppen och navigeringshjälpmedlen i funktion, konstaterar haverikommissionen. Flygplatskontrollen var däremot stängd och luftrummet okontrollerat.
Problemet var att de två piloterna följde två olika inflygningsprocedurer, skriver Statens haverikommission.
"Enligt haverikommissionens mening finns det ett behov av att klarlägga regelverkets innebörd i det avseendet och förmedla det på ett tydligt sätt till såväl flygplatser som piloter."