– Jag vill gå vidare och se till att Trafikverket får i uppdrag att kunna upphandla nattågstrafik. Vi behöver ha mer nattågstrafik och tåg generellt ut i Europa, inte minst i ett läge där vi kanske kommer att ha bekymmer med att upprätthålla flygtrafiken, säger Tomas Eneroth till TT.
Han framhåller att det för dagen inte är läge med onödiga resor ut i Europa. Men det kommer en tid då saker ska startas om.
– Det vi arbetar för är att det ska bli en grön omstart som underlättar för klimatsmart resande, säger Eneroth.
Till Bryssel
Det var förra sommaren som Trafikverket fick i uppdrag av regeringen att utreda möjligheterna att köpa in nattåg till Europa från Sverige. I slutrapporten bedömer verket att sträckan Malmö–Köln–Bryssel skulle kunna vara en lämplig sträcka att börja med.
Men det finns en del hinder på vägen som måste bort om det ska bli mer än ett förslag. Trafikverket konstaterar att Tyskland för dagen inte är villigt att tillåta sådan trafik som verket utrett, ska det vara genomförbart måste Sverige och Tyskland träffa en överenskommelse, liksom med andra berörda länder. Om det ordnar sig skulle trafik kunna inledas tidigast 2022 eller 2023.
Förlustaffär i början
Till en början skulle det sannolikt, enligt Trafikverkets beräkning, bli en förlustaffär på cirka 50 miljoner per år.
– Jag tror att det kommer att vara dyrt, en kostnad, inledningsvis för att etablera ny trafik och nattågstrafik men att det på sikt kan bli fler aktörer som öppnar nattågslinjer. Tanken är inte att staten permanent ska ha upphandlad trafik, säger Eneroth.
– Det ska vara ett sätt att förändra resmönster och få kommersiella aktörer som kör nattåg. Vi har ju det i dag med Snälltåget som kör kommersiellt till Berlin, tillägger han.