När rapportsäsongen smyger i gång efter påsk kommer nya hårda siffror på den ekonomiska krisens omfattning. Vinstvarningarna från börsbolagen har redan börjat droppa in och fler kommer det att bli de närmaste dagarna.
Mängder av bolag har drabbats av effekterna i coronakrisens spår. Inte minst har tjänstesektorn och flyg- och resebranschen mötts av en dramatiskt förändrad spelplan.
Bland företagen som påverkas – inom flera olika sektorer – kommer de kommande kvartalsrapporterna rent ut sagt att vara usla, enligt Maria Landeborn, senior strateg på Danske Bank.
– De här bolagen är i skottgluggen. Men samtidigt kan marknaden ta emot dåliga rapporter väl – för det är förväntat. Det som avgör är om rapporterna är bättre eller sämre än förväntningarna. Många företag har dessutom redan gått ut med att effekterna av viruset kommer att ha en negativ inverkan på affären, säger hon.
Förväntningar sänks
Ytterligare en sektor som drabbas hårt är detaljhandeln. För H&M:s verksamhet har effekten av coronaviruset varit katastrofal. De har dock varit snabba med att agera, enligt Maria Landeborn.
– Trots en usel mars-månad har de vidtagit åtgärder. De har varit snabba med att anpassa verksamheten, vilket gjorde att aktien steg, säger hon.
När restriktionerna släpper och butiker börjar öppna igen tillhör H&M sannolikt ett av de bolag där försäljningen kommer i gång igen. Frågan är när.
– När nedstängningseffekten kommer att minska är det ingen som vet, utan det är politiska beslut som ska fattas. Det är ett väldigt komplext läge med stor osäkerhet, säger Stefan Cedergren, aktiestrateg på SEB.
Trots att många verksamheter sliter i coronastormen anser han att det är svårt att säga vilka man kan förvänta sig vinstvarningar ifrån.
– Om de kommer med vinstvarningar är väldigt svårt att säga, för man måste kunna veta vad man vinstvarna emot. Och nu skruvas förväntningarna ned varje dag, säger Stefan Cedergren.
– Men alla bolag påverkas av den här krisen – ingen kommer undan, tillägger han.
Under veckan vinstvarnade hotellkedjan Scandic och låsjätten Assa Abloys.
Några ljusglimtar
Dagligvaruhandeln är en av de branscher som står starkare i det rådande kaoset. Bolag som Ica, Axfood och snusföretaget Swedish Match gynnas, enligt analytikerna.
– Konsumtionen av mat har ökat. Man äter mindre ute, barnen som annars äter lunch i skolan äter hemma i stället och man kanske köper lite extra för att inte riskera att bli utan, säger Stefan Cedergren.
– Rökare väljer kanske att byta till andra preparat som erbjuds av Swedish Match, tillägger han.
Hälsovård- och hygienbranschen lyser även de starkt i mörkret. Efterfrågan på mediciner är oförändrad oavsett konjunkturläge och bland hygienprodukter skjuter efterfrågan i höjden.
Även telekombranschen kan gynnas av situationen när de fysiska mötena minskar och den digitala kontakten ökar.
I ett kortare perspektiv klarar sig även byggsektorn relativt bra. De jobbar ofta med långa kontrakt och fortsätter med sina projekt. Däremot kommer orderingången nu att minska, vilket resulterar i att de inte kommer att ha lika många projekt om några kvartal.
– Visst har även de åkt på en braksmäll, men nu måste de bygga klart det de håller på med, säger Peter Malmqvist, oberoende finansanalytiker.
Överskattad risk
Den intressanta sektorn, fortsätter Peter Malmqvist, är de svenska bankerna. De har klarat sig bättre än bankerna på kontinenten, i och med att Sverige inte har stängt ned samhället på samma sätt.
– Möjligen överskattar vi risken i de svenska bankerna. Nu är det kris i ekonomin och bankerna åker också dit. Frågan är om de kommer åka ned lika mycket som genomsnittet. De borde ha möjlighet att klara sig bättre eftersom de är exponerade mot Norden.
En annan bransch att hålla ögonen på är fastighetsbolagen.
– Fastighetsbolagen var extrema vinnare innan raset. Många av de som är noterade har kontorsfastigheter, hur kommer deras hyresgäster att må efter krisen? Har man kontorsfastigheter och butiksfastigheter är det en tuff situation för många fastighetsägare de kommande tre månaderna, säger Peter Malmqvist.