Det treåriga lånet tas med hjälp av garantier från den svenska och danska staten. Enligt bolaget gör det att SAS nu kan fortsätta fokusera på arbetet med att minska kostnaderna.
Men detta räcker inte enligt Michel Fischier, chef för investerarrelationer på SAS. Flygbolaget vill också ta del av lån med norska statliga garantier på 1,7 miljarder kronor.
– Ja. Som en effekt av covid-19-pandemin och de resebegränsningar som införts tvärs över Europa och världen är efterfrågan på flygresor och därmed våra intäkter i princip obefintliga, säger Michel Fischier till TT.
Svårt att svara på
Dagens besked var väntat, då Riksgälden fått mandat att förmedla fem miljarder i lånegarantier till flygbolagen med 1,5 miljarder öronmärkt till SAS. Och det ger inte mycket svar på frågan om hur framtiden kommer att se ut för flygbolaget, påpekar Mats Nyström, analytiker som följer bolaget för SEB Credit Research räkning.
– Hur länge har vi coronakris och när börjar konsumenter och företagskunder att flyga igen? Det går i nuläget inte att svara på den frågan. Det man kan säga är att detta var en positiv nyhet men också väldigt väntad, säger Mats Nyström.
– Det vore väldigt konstigt om svenska och danska staten inte skulle säga ja.
SAS har till följd av reserestriktioner i coronapandemins spår parkerat 95 procent av sina flygplan. Bolaget flyger i princip bara upphandlade samhällskritiska flygningar, bland annat hemflygningar av skandinaver som fastnat i olika länder i coronakrisen.
Bra likviditet
Samtidigt har nio av tio anställda permitterats och bolaget har dessutom varslat för att man behöver minska arbetsstyrkan med 5 000 personer. Något som dock talar för SAS fördel i det utsatta läget är en relativt välfylld kassakista enligt Mats Nyström.
– Tittar man på den senaste delårsrapporten så får man hålla med om att likviditeten i bolaget var god för att vara ett "lågt kreditratat" bolag. Däremot har soliditeten inte varit så stark men likviditeten som alla tittar på har varit stark och nu stärks den ytterligare med tre miljarder, säger han.
– Men trots att hela bolaget står stilla så har man naturligtvis fasta kostnader som exempelvis leasingkostnader för flygplanen som man sannolikt förhandlar om precis som Norwegian gör.
Gör som Norwegian?
Precis som konkurrenten Norwegian kan det bli aktuellt med en nyemission för SAS del, säger Mats Nyström.
– Man kan i ett längre perspektiv inte utesluta att det kan bli aktuellt med en nyemission för att få ytterligare kapitaltillskott.
TT: Hur sannolikt är detta?
– Jag vill inte uttala mig om det. Jag kan bara säga att det finns en rad pusselbitar och man kan inte utesluta detta. SAS har ju till skillnad från Norwegian stater som ägare. Normalt sett är det kanske inte bra men i det här läget kan det vara fördelaktigt i den här fruktansvärda situationen.
På Stockholmsbörsen ger dagens besked en positiv kursreaktion i linje med övriga utvecklingen och aktien stiger 1,7 procent, dock har aktien fallit drygt 37 procent de senaste tre månaderna viket gör den till en av de sämre presterande aktierna på Stockholmsbörsen.