Scania skickar personal till respiratorfabrik

Lastbilstillverkaren Scania har skickat produktions- och logistikpersonal till Getinge, för att hjÀlpa medicinteknikbolaget att snabbt öka produktionen av respiratorer.
–Vi mĂ„ste hjĂ€lpas Ă„t, sĂ€ger Scanias vd Henrik Henriksson.

Buss- och lastbilstillverkaren Scania stÀnger i veckan ned all tillverkning i Europa och Latinamerika till den 13 april, inklusive svenska fabriker i SödertÀlje, Oskarshamn och LuleÄ.

Buss- och lastbilstillverkaren Scania stÀnger i veckan ned all tillverkning i Europa och Latinamerika till den 13 april, inklusive svenska fabriker i SödertÀlje, Oskarshamn och LuleÄ.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-03-23 14:25

FrÄn och med mÄndag stoppar Scania produktionen i Latinamerika. Och pÄ onsdag slÄr nödbromsen till Àven i koncernens buss- och lastbilsfabriker i Europa.

– Det Ă€r en helt ny spelplan, sĂ€ger vd Henrik Henriksson.

– Vi har goda förutsĂ€ttningar att hantera det hĂ€r. Men vi mĂ„ste hjĂ€lpas Ă„t, tillĂ€gger han.

Beslut vecka för vecka

Av de tusentals ScaniaanstÀllda som nu permitteras nÀr fabrikerna stÀngs ned har ett 50-tal personer fÄtt i uppdrag att jobba för Getinge att öka sin produktion av respiratorer.

– Det handlar om att Getinge behöver öka sin produktion dramatiskt och dĂ„ vill vi gĂ€rna hjĂ€lpa till och vi har duktig kompetens som Ă€r tillgĂ€nglig nĂ€r det handlar om att köra logistikflöden, sĂ€ger Henriksson.

Scanias egna produktionsstopp Àr just nu planerat att pÄgÄ i minst tre veckor, till mÄndagen den 13 april.

– Sedan fĂ„r vi ta ett beslut vecka för vecka dĂ€refter om hur vi ska hantera detta och i vilken takt vi ska producera, sĂ€ger Henriksson.

Även konkurrenten AB Volvo har lagt ned merparten ar produktionen i krisens spĂ„r.

"Vi för en rad olika dialoger med ett antal intressenter om hur vi kan stÀlla vÄr expertis och resurser till förfogande. Det kan bÄde handla om medarbetare men ocksÄ teknologi", skriver Volvochefen Martin Lundstedt i ett mejl till TT.

Behov av kraftsamling

Han tillÀgger att han samtidigt ser ett stort behov av kraftsamling och att det mÄste skapas ett ramverk för hur Sverige ska Äterstartas efter det akuta krisskedet.

"Det handlar om att förstÀrka den nationella och Àven europeiska samordningen till att Àven inbegripa andra intressenter som företagen. Att konstruera en mÄlbild för hur vi Äterstartar Sverige", skriver han.

"Med en tydlig plan för Äterstart kan vi snabbt komma tillbaka till mer normala förhÄllanden och minska negativ pÄverkan bÄde för vÄra medborgare och för företagen. Det Àr viktigt att förstÄ att hastighet i olika faser kommer att vara avgörande och dÀrför krÀvs en god, samordnad planering", tillÀgger han.

Enligt Scaniachefen Àr det flera faktorer som avgör nÀr och i vilken omfattning produktionen kan startas upp igen. För det första mÄste bemanningen gÄ att lösa.

Det finns bekrÀftade fall av coronavirus i ÄterförsÀljarorganisationen i Sydeuropa. Men dÀrtill kommer ett stort antal med misstÀnkta symptom.

– DĂ€r Ă€r det ganska stora bortfall och det ökar för varje dag, sĂ€ger Henriksson.

"Det blev för mycket brister"

Han kan inte ange nÄgra specifika siffror.

– Men i vissa delar av organisationen Ă€r det mer Ă€n tio procent som Ă€r hemma, för egenvĂ„rd eller för att ta hand om barn eller anhöriga.

En annan viktig faktor för att kunna köra produktionen igen Àr tillgÄngen till komponenter och fungerande logistik.

– De första störningarna vi fick var pĂ„ vĂ„ra leverantörer i Kina. Det kunde vi hantera ganska vĂ€l. Sedan blev det svĂ„rare nĂ€r det fortsatte med norra Italien: Och nĂ€r det Ă€ven blev Frankrike och Tyskland blev det för mĂ„nga begrĂ€nsningar som gjorde att vi beslöt att stoppa produktionen. Det blev för mycket brister.

Pandemins ekonomiska effekter Àr en tredje faktor som avgör hur Scania kommer att utforma och tajma Äterstarten av produktionen och annan verksamhet som nu gÄr ned pÄ sparlÄga, som forskning och utveckling.

HÀr Àr det i slutÀndan orderboken som avgör Scanias beslut.

TT: Vad har ni sett hittills i orderboken?

– Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r det för tidigt att se nĂ„got.

"VÄra hjÀltar ute pÄ vÀgarna"

Ett tecken pÄ inbromsning finns dock redan i offertflödet i Scanias sÀljstödsystem.

– DĂ€r ser vi att nĂ„got Ă€r pĂ„ vĂ€g att hĂ€nda, sĂ€ger Henriksson.

Transportflöden Àr ett annat sÀtt att mÀta efterfrÄgan, vilket Scania kan avlÀsa utifrÄn information frÄn kunder som har sina fordon uppkopplade till Scania. PÄ sÄ sÀtt kan Scania följa hur mÄnga kilometer som kunderna kör per dygn.

– DĂ€r kan man se att Kina nĂ€stan Ă€r tillbaka pĂ„ samma nivĂ„ som innan krisen började. DĂ€remot ser vi i södra Europa att kilometerantalet nu börjar gĂ„ ned en del – upp till tio procent beroende pĂ„ vilket land vi tittar pĂ„.

Scania satsar samtidigt mycket pÄ att hÄlla igÄng verkstÀder och kundsupport och Henriksson vÀlkomnar att logistik och transporter ses som samhÀllskritiska sektorer i pandemin.

– Jag tror det Ă€r vĂ€ldigt viktigt att vi försöker hĂ„lla grĂ€nserna öppna, att vi försöker hĂ„lla flödena igĂ„ng, sĂ„ att vi fĂ„r fram mediciner, energi, brĂ€nsle, mat, vatten till de olika lĂ€nderna.

– DĂ€r prioriterar vi nu och ser till att vi kan hĂ„lla igĂ„ng reservdelsflödet och vĂ„ra mekaniker, som just nu – i vĂ„r vĂ€rld – Ă€r vĂ„ra hjĂ€ltar ute pĂ„ vĂ€garna och dĂ€r de hjĂ€lper lastbilar som har stannat. Det Ă€r vĂ€ldigt viktigt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!