Scania vill flytta semestrarna

Det utsatta läget gör att Scanias vd vill se en tillfällig ändring i semesterlagen. Allt för att produktionen ska kunna fortgå under sommaren efter det att den precis startat igen. –Det hade behövts under det här extrema året. Sedan behöver det inte permanentas, säger Henrik Henriksson till TT.

Scania-ägaren Traton redovisade ett kraftigt försämrat rörelseresultat för första kvartalet. Arkivbild.

Scania-ägaren Traton redovisade ett kraftigt försämrat rörelseresultat för första kvartalet. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-05-04 09:20

Fordonstillverkaren har sedan ett par veckor startat sin verksamhet igen sedan den varit helt nere som konsekvens av coronapandemins utbredning. Henrik Henriksson beskriver den närmaste tiden som något av en testperiod där man inledningsvis kör några dagar i veckan för att successivt återgå till femdagarsvecka.

Sommaren med tillhörande semesterperiod riskerar dock att bli en rejäl bromskloss.

– När industrin som mest behöver komma tillbaka till ett normalläge ska vi stänga i fyra veckor. Vi tittar nu på vilken flexibilitet vi kan ha i att planlägga produktionen globalt utifrån semesterperioden. Det hade kanske varit bättre att köra lite längre innan vi tar ut semestern.

Utmaningen är dock semesterlagen med krav på sammanhängande semesterperiod.

– Semesterlagen i Sverige ger inte speciellt mycket flexibilitet. Det är något vi flaggat upp för relevanta parter och inlett en dialog kring, säger Henriksson.

TT: Hur förhoppningsfull är du gällande de här önskemålen?

– Det är för tidigt att säga men förhoppningen är att bottna i den här frågan men jag tror att det finns en vilja nu från medarbetare att bidra till att stärka företagets förmåga att överleva och vara starkt. Vi måste se hur vi skapar flexibilitet i det lagrummet som finns.

Dramatiskt kvartal

Henrik Henriksson och Scania kan nu summera enligt honom det mest dramatiska kvartalet någonsin för honom som företagsledare där omsättningen bland annat backade elva procent och rörelsevinsten sjönk till 246 miljoner euro.

– Det började med två månader där vi hade kalibrerat in bolaget på rätt flyghöjd – sedan kommer kallduschen i mars månad. Den finansiella påverkan kommer dock senare under året, för kvartalet som sådant är ganska starkt och visar att vi hade bra utväxling och lönsamhet i botten.

Till skillnad från konkurrenten Volvo som nyligen rapporterade en negativ orderingång har Scania klarat sig undan detta.

– Vi har haft kancelleringar på uppemot 2 000 fordon under den här perioden men ingen negativ orderingång. Vi har rätt bra koll på vad som kommer hända under kvartal 2 och 3. Sedan blir det lite grann mer otydligt och vi får jobba med flera scenarier även om alla dessa är ganska mörka.

Sämre försäljning

Moderbolaget Traton, där även MAN och Volkswagens lastbilstillverkning ingår, förbereder sig samtidigt på att försäljningen ska minska drastiskt under andra kvartalet uppger man.

Under perioden januari till mars sjönk hela koncernens försäljning med 11 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Fakta: Scanias delår

Kvartal 1, 2020 Kvartal 1, 2019

Omsättning 33 051 36 092

Orderingång (antal) 20 671 26 703

Rörelseresultat 3 005 4 207

Resultat före skatt 2 445 3 915

Resultat efter skatt 1 783 3 036

Alla summor i miljoner kronor förutom orderingången.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!