Det är en årlig tradition att Trafikverket underhåller och förbättrar landets järnvägsnät under sommaren, då trafiken vanligtvis är något glesare. Och i år har glesheten varit mer utbredd än vanligt till följd av coronapandemin.
– Vi har försökt att till viss mån utnyttja att det varit lite mindre trafik på spåren än vanligt, men förändringen är inte så stor. Det är ungefär lika många arbeten som det brukar vara, säger Jonas Eliasson, tillgänglighetsdirektör vid Trafikverket.
Getingmidjan blir klar
För tredje sommaren i rad arbetar man med att rusta upp den så kallade getingmidjan strax söder om Stockholms central. Nästan hela Sveriges södra trafik passerar där. Den kommer vara avstängd i åtta veckor, 22 juni–16 augusti, och under den perioden får resenärer kliva av vid Stockholms södra station och ta pendeltåget vidare till Stockholms central.
– Det är ett jättestort jobb, det är Sveriges överlägset mest belastade järnvägssträcka och den har legat där och varit en getingmidja sedan slutet på 1800-talet, men nu är det sista sommaren vi stänger av för arbeten, säger Jonas Eliasson.
Under en knapp vecka, från kvällen den 22 augusti till och med den 28 augusti, går inga tåg mellan Lund och Malmö. Trafikverket planerar att utöka från två till fyra spår på sträckan och medan arbetet pågår ska trafiken ledas om till två tillfälliga spår. Under avstängningen i augusti arbetar man med att koppla på de tillfälliga spåren.
Ett arbete med att bygga "omkörningsspår" i Falköping leder till avstängningar 27–28 juni och enkelspårsdrift från 29 juni till 2 augusti.
– Det påverkar trafiken mellan Stockholm och Göteborg och det är en väldigt stor järnvägsförbindelse med många resenärer, säger Jonas Eliasson.
Mälarbanan inte klar före 2029
För många Stockholmare har avstängningar i pendeltågstrafiken mellan Sundbyberg och Jakobsberg blivit en återkommande sommartradition, så även i år. Arbeten med Mälarbanan leder till avstängningar på sträckan 4–27 juli. Dessa sommaravstängningar kommer att pågå till och med 2029, uppger Trafikverket.
Mellan Hallsberg och Degerön finns ett spår som är del av Godsstråket genom Bergslagen, en sträcka som är viktig för godstransporter över hela landet och ut i Europa. Under sommaren arbetar Trafikverket med att bygga dubbelspår på sträckan för att öka kapaciteten för fler gröna transporter.
Under sommaren jobbar man även med att tillgänglighetsanpassa Hässleholms centralstation. Trafikverket har omkring 500 trafikerade stationer och arbetar löpande med att tillgänglighetsanpassa enligt de direktiv som gäller. Internt arbetar Trafikverket just nu med en översyn av tillgängligheten på stationerna, som kommer vara klar i januari nästa år.
– Jag vet att det är hyggligt bra men vi har mycket högre mål, säger Jonas Eliasson.
De här underhålls- och investeringsarbeten på järnvägen kostar under hela 2020 cirka 9,5 miljarder kronor. Utöver dem genomför Trafikverket också skötsel och underhållsåtgärder för cirka 5 miljarder kronor 2020.