En vattenskoter klassas som en fritidsbåt och då gäller inte samma krav som för större båtar.
– Det är märkligt att vi har regler kring försäkring för bilar, motorcyklar och båtar, men inte för vattenskotrar. Vi har också Trafikförsäkringsföreningen som träder in och hjälper tredje man vid en olycka, men när det gäller vattenskotrar finns inget sådant. Det kan alltså sluta med att en person som blir påkörd av en vattenskoter bli helt utan ersättning och det är inte rimligt, säger Tommy Fortkord, vid Sjöpolisen.
Han säger att vattenskotrarna har blivit ett allt större problem de senaste åren. Förutom en försäkring efterfrågar han behörighetskrav och register över vem som äger fordonen.
– Det är sorgligt att det måste ske allvarliga olyckor för att något ska hända. Vuxna har redan dött, tyvärr verkar det som att ett barn ska skadas allvarligt eller dö för att lagstiftarna ska ta tag i det här ordentligt, säger Tommy Fortkord.
"Försäkrar för stöld"
I de flesta andra europeiska länder ser det annorlunda. ut. I till exempel Danmark måste ägaren ha en försäkring.
– Där har man infört vattenskoterkörkort, förarbevis och krav på en ansvarsförsäkring, som kan täcka upp för eventuella skador, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare vid Transportstyrelsen.
Transportstyrelsens sammanställning visar att det i år hittills varit åtta olyckor där en vattenskoter varit inblandad. Men på grund av coronapandemin har sjukhusen inte kunnat rapportera in fall på samma sätt, så det kan finnas ett mörkertal. Under 2019 och 2018 var det åtta respektive elva olyckor.
Det går att teckna ansvarsförsäkringar i Sverige också, men det är det enligt Folksam och If inte alla vattenskoterägare som gör.
– Det vi främst märker av är att folk vill försäkra själva vattenskotern för stöld, man tänker kanske inte på att det finns risk för att skada någon annan, säger Arvid Böhm på If.
Motståndet starkt
Han säger att det inte finns något heltäckande skydd för personer som blir påkörda av en vattenskoter.
– Och för att en ansvarsförsäkring ska gälla krävs det uppsåt eller tydlig oaktsamhet från föraren. Ett sätt att skydda sig själv är att den personen som blir påkörd har en olycksfallsförsäkring, men då ska man bli allvarligt skadad, säger Arvid Böhm.
Tommy Fortkod tror att motståndet till reglering kring bland annat vattenskotrar bottnar i en frihetsideologi.
– Det är många starka röster som inte vill att man ska in och peta på reglerna kring fritidsbåtar, som vattenskotrarna klassas som. Men då kan man inte heller ändra reglerna för vattenskotrar, vilket är skitlöjligt, säger han.