Sju procent upp, räknat i volym. Så mycket mer alkohol sålde Systembolaget första kvartalet, enligt delårsrapporten. I mars, när Sverige började stänga ner, var uppgången hela tio procent.
Coronaeffekten är tydlig och Systembolagets försäljning har tagit från andra, enligt Magdalena Gerger.
– Gränserna har stängts mot Danmark och Tyskland. Och restaurangförsäljningen har rimligtvis fallit i från, säger hon.
Ändrat köpmönster
Kundbeteendet har också ändrats.
– De kommer mer sällan, och köper lite mer. Man kommer tidigare på dagen, och tidigare i veckan, säger Gerger.
Det handlas också mer på köpcentren utanför stadskärnorna, visar försäljningsstatistiken.
– Och tydligt mer via hemleveranser.
Bland olika varugrupper går framför allt öl och sprit åt fortare. Det är typiskt sett sådant som köps på resor, en kanal som alltså har stoppats för närvarande.
Men, trots den rejält ökade försäljningen via det statliga spritmonopolet, så är Magdalena Gergers absoluta uppfattning att drickandet inte har ökat – vi har bara bytt plats för skålandet, till hemmet i större utsträckning.
Dricker som vanligt
En egenbeställd Sifoundersökning visar att 83 procent inte upplever att de har ändrat sina dryckesvanor, sex procent har ökat intaget medan nio säger sig dricka mindre – något Magdalena Gerger tar som intäkt för att supandet inte har ökat.
– Det finns inga siffror som pekar på att det dricks mer i Sverige, säger hon.
Systembolaget har inte märkt av några problem med varuförsörjningen, trots att sådana farhågor fanns när gränser började stängas med visst kaos på sina håll i transportkedjorna.
De cirka 20 000 artiklarna i utbudet har varit intakt och hyllorna fulla.
– Vi har inte haft några problem med varuflödet, säger Magdalena Gerger.