Konflikten mellan skyddsombuden och Göteborgs spårvägar handlar om säkerheten för spårvagnsförarna under coronaepidemin.
– Alla förarhytter är inte täta. Det har pågått sedan mitten på mars, men det händer ingenting, säger Johan Kanmert, skyddsombud och ledamot i sektion Trafik, Kommunal Väst, till TT.
Dessutom tvingas förarna åka i fullsatta vagnar på schemalagda resor i tjänsten och kan inte välja att skydda sig mot smitta. Det beror på att föraren efter en rast ska återuppta arbetet från någon annan hållplats än där det föregående passet slutade.
Samtal har förts
Göteborgs spårvägar anser att man samtalat och försökt hitta en väg framåt.
– De vill ha ett avspärrningsområde runt förarhytten på grund av smittorisken för corona. Vi har gjort det på bussarna men inte på spårvagnarna för vi har gjort bedömningen att framdörrarna är en viktig utrymningsväg på spårvagnarna, säger Annette Johansson, kommunikationschef på Göteborgs spårvägar.
– Vi har fört en dialog och tittar på olika lösningar. Enligt oss pågår den dialogen.
Liv och hälsa
Men till slut tyckte skyddsombudet att den enda möjlighet som återstod var att lägga skyddstopp till tisdag klockan 15. Ett skyddsstopp är det yttersta verktyget som ett skyddsombud har att ta till om ombudet bedömer att det finns risk för liv och hälsa. Ett skyddsstopp innebär att allt arbete avbryts.
Under eftermiddagen satte sig parterna i nya samtal för att se om de kunde nå fram en lösning. Strax efter två kom beskedet att skyddsstoppet som lagts på tisdagen skjuts upp till onsdag klockan 15.
Antalet skyddsstopp i landet har ökat dramatiskt under coronakrisen. I en sammanställning från början av maj konstaterades att det begärts 76 skyddsstopp på mindre än tre månader, jämfört med 70 skyddsstopp under hela 2019. Den främsta orsaken är att det saknas skyddsutrustning, men även andra skyddsaspekter har lyfts fram.