Vägarbetare är genom sitt jobb utsatta för stora risker, som arbetsgivaren ansvarar för att minimera med en rad säkerhetsåtgärder. Det är ett krav som Trafikverket har på sina entreprenörer. Men vid de förhållandevis få stickprov som Trafikverket gjorde under förra året hade nio av tio arbetsplatser brister.
Bristerna borde leda till att entreprenörerna får viten – men så är sällan fallet, enligt en internrevision som Arbetet har granskat.
Revisorerna har i det fallet följt upp 50 stickprovskontroller där brister uppdagats. I många av dessa krävs inte entreprenörerna på vite över huvud taget och i andra fall är det för lågt. Vitet ska Trafikverkets projektledare ansvara för att ta ut, men i rapporten uppger myndigheten att det är svårt att göra det av olika orsaker.
En är att det är svårt att motivera vitet utan att själv ha genomfört kontrollen, en annan att man inte vill orsaka dålig stämning, en tredje är att man tror att det inte spelar någon roll. Revisorerna värderar därför risken för brister i säkerhet, korruption och brott mot upphandlingslagen som "mycket hög".
Men i stort tycker Ali Sadeghi, chef för Trafikverkets investeringsverksamhet, att kontrollen av arbetsmiljö och säkerhet är stark.
– Vi handlar upp drift-, underhålls- och investeringsprojekt för 60 miljarder per år. I grund och botten vill jag påstå att vi är en både seriös och professionell upphandlare. Vi sätter alltid arbetsmiljö- och säkerhetsfrågorna högst, säger han till Arbetet.
Nu ska Trafikverket se över sina vitesmodeller och göra ytterligare uppföljningar.