Enheten Sjöfart har i mer än 30 år tagit fram globala prognoser som hjälper fartygskaptener att undvika oväder och köra ekonomiskt. Sjöfart har de senaste åren tjänat SMHI mellan 43 och 49 miljoner kronor om året.
Under våren bestämde SMHI att Sjöfart skulle läggas ner, eftersom den inte betraktades som lönsam längre. Men i stället för att bjuda ut enheten öppet såldes den till en tidigare chef på enheten för 5,5 miljoner kronor utan föregående värdering. Försäljningen har tvingat SMHI att begära 20 miljoner kronor i extra anslag av regeringen, för att täcka kostnaden för att lägga ner enheten. Olle Lundin, som är professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, är mycket kritisk till förfarandet.
– För det första bryter man mot de rättsregler som finns att en försäljning ska ske affärsmässigt. För det andra är det antagligen fråga om otillåtet statsstöd till köparen. För det tredje är det en korruptionsliknande situation när man säljer till underpris till en före detta anställd man känner väl, säger han till Dagens Nyheter.
SMHI:s generaldirektör Rolf Brennerfelt säger att det skulle kostat för mycket att behålla enheten. Anledningen till att enheten inte lades ut för budgivning var, enligt Brennerfelt, bland annat att det skulle kunnat skrämma bort kunder.