Vissa av Trafikverkets investeringar räknas som "stora projekt". Planerna bedöms vara särskilt komplexa eller kosta över fem miljarder kronor. Vid tillfället är åtta sådana projekt i byggfasen och hittills är de relativt oberörda av coronakrisen.
– De påverkas inte alls just nu. Man har kunnat jobba vidare som planerat, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
I höstas kom besked om att flera händelser har gjort att jätteprojektet E4 Förbifart Stockholm försenas fyra år och blir över tre miljarder dyrare än först beräknat. Coronakrisen har däremot inte förvärrat den prognosen.
Blir färdig tidigare
Även arbetet med Norrbotniabanan går som på räls, enligt Trafikverket och efter att en utländsk underleverantör hindrades från att komma till Sverige för att arbeta med Västlänken i Göteborg ska problemet nu vara löst.
– Fyrspårsutbyggnaden mellan Malmö och Lund ser till och med ut att bli färdig åtta, nio månader tidigare än projekterat, säger Bengt Olsson.
Anledningen till att projekten inte påverkats i hög grad handlar om att medarbetare hållit sig friska och kunnat jobba så vanligt.
– Jag vågar inte svara på hur entreprenörerna har följt Folkhälsomyndighetens råd, men en gissning är att många hållit sig friska för att de jobbar utomhus, säger Bengt Olsson.
"Ett skitigt jobb"
Bilden om få sjuka delas av fackförbundet Seko som har medlemmar inom de stora infrastrukturprojekten.
– Det är ett skitigt jobb med lera och gegga så generellt är det inte ett jobb där man håller på och pilar i ansiktet. Jag tror att det beror mycket på sådana saker, säger Sandra Lindström, ombudsman på Seko:s avdelning för Förbifart Stockholm.
Men Trafikverket höjer ett varningens finger. Om krisen blir långvarig är risken att jätteprojekten ändå påverkas.
– Slår smittspridningen hårt mot en enskild arbetsplats kan det bli förseningar. Det har vi inte sett ännu, men det kan hända, säger Bengt Olsson.