Statistik från Spelinspektionen visar att antalet registreringar och inloggningar på onlinespel har ökat med 33 procent under de två senaste veckorna. Med bakgrund av det, och att Folkhälsomyndigheten säger sig ha sett indikationer på ett ökat spelande till följd av coronapandemin, sade socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S) på tisdagen till TT att regeringen "tittar noga på extraordinära åtgärder för att skydda svenska konsumenter".
Men siffran 33 procent gäller bara 17 bolag av närmare 100, och det är små aktörer som totalt sett utgör fem procent av marknaden. Svenska Spel menar att siffrorna är missvisande, och ser själva inte någon ökning av spelandet.
Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för onlinespel, menar att ministerns uttalanden inte är tillräckligt välgrundade.
– Jag tycker att det är allvarligt. Det är viktigt att spelmarknaden präglas av långsiktighet.
Ett av de stora bolagen på den svenska marknaden, Leo Vegas, är inne på samma sak.
– Jag tycker det är väldigt tråkigt att man drar slutsatser utifrån ett så litet underlag, säger kommunikationsdirektör Hans Uhrus.
Reklamen minskar
Den ansvariga ministern säger att departementet inte vet om spelandet ökar eller inte.
– Men det finns indikationer på att vi måste följa utvecklingen noga. Mindre farliga spelformer, som sportspel, begränsas och bolagen lockar till nätkasinon som vi vet är mer problematiska, säger Shekarabi.
Det senare håller Gustaf Hoffstedt inte med om, och refererar till en undersökning som föreningen utfört. Den visar att det läggs betydligt mindre pengar på spelreklam nu jämfört med för ett år sedan.
– Reklaminvesteringarna är väsentligt mindre, så om nätkasinon blir populärare har det inget att göra med att spelbolag lockar in spelare dit.
Nästan 100 licensbolag
När branschföreträdare argumenterar mot åtgärder som begränsar spelreklam eller försvårar för spelbolagen återkommer ett skäl: hotet från olicensierade aktörer. Nästan 100 bolag har spellicens i Sverige, vilket bland annat innebär att de står under hårdare konsumentskyddskrav. Samtidigt finns utländska bolag utan licens som riktar sig mot svenska kunder.
Regeringen har ett mål om att minst 90 procent av spelandet ska ske hos licensierade bolag, ett mål man enligt Hoffstedt är långt ifrån.
– Jag skulle uppskatta att 75 procent av spelandet sker hos bolag med svensk licens. Det vore extremt olyckligt om den andelen minskade, men det kommer bli effekten om ministern försvårar för att göra reklam eller erbjuda spel. Det allvarliga hotet mot konsumenterna är inte en marginell ökning hos nätkasinon utan det stora läckaget från licenssystemet, säger han.
Hans Uhrus kallar åtgärder för att begränsa spelbolagens marknadsföring för "otroligt dumma".
– Den enda effekten det skulle få är att flytta över spelet till den olicensierade marknaden där det inte finns något konsumentskydd, samt att staten skulle tappa stora skatteintäkter. Alla åtgärder för att begränsa marknadsföringen är av ondo.
"Tar kampen på allvar"
Socialförsäkringsministern tonar å sin sida ner riskerna med att spelare skulle flytta till utländska bolag.
– Licensbolagen ska vara trygga med att vi från statsmakten håller illegala bolag borta från den svenska marknaden. Vi tar kampen mot dem på största allvar, och för att uppnå det har Spelinspektionen betalningsblockeringar i sin verktygslåda.
TT: Är det inte problematiskt om ni vidtar åtgärder som får kunder att söka sig till olicensierade bolag?
– Om vi vidtar åtgärder mot licensbolagen måste vi komplettera det med insatser för att hålla borta de illegala bolagen. Men vi kan inte underlåta att ta vårt ansvar som stat gentemot svenska konsumenter för att det finns olicensierade bolag, säger Shekarabi.
På tisdag ska företrädare för branschen träffa ministern för att diskutera läget på spelmarknaden.