Många klasser valde partybuss som ett festligt alternativ till studentflak i veckan. Ur en smittspridningssynpunkt beskrevs det av studenterna som den optimala lösningen.
De renodlade partybuss-aktörerna är få. Grundaren bakom företaget Partybussar, Johnny Svensson, säger att han är den enda verksamma i Stockholm. Inför årets student blev företaget belamrat med bokningsförfrågningar.
– Hela veckan har jag haft alla mina bussar ute, varje dag. Intresset har varit jättestort. Jag har knappt sovit de tre senaste veckorna, utan bara kört och svarat på mejl, säger han.
Han gläds åt intresset och hoppas att det håller i sig till nästa år. När det kommer till säkerheten menar han att en partybuss är bättre än studentflak.
– Det är ingen som kan ramla ut. Till exempel. En del undrar kring att man står upp. Men kollar man på en lokaltrafiksbuss vid 16-tiden står alla upp. Så när vi kör i 5–10 kilometer i timmen är det mycket säkrare, säger Johnny Svensson.
Inget yrkestrafikstillstånd
Men Partybussar AB i Sverige har inget yrkestrafiktillstånd, enligt Transportstyrelsens register. Det har företaget aldrig haft.
– Nej, men det behöver vi inte ha. Det här är eventkörningar, säger Johnny Svensson.
Enligt lagstiftningen ska alla som, mot betalning, transporterar personer i buss i Sverige ha ett giltigt yrkestrafiktillstånd, förklarar Emma Norlander, sektionschef för buss och gods, vid Transportstyrelsen.
– Olaga yrkesmässig trafik är ett brott som alla andra. De som mot ersättning transporterar mer än nio personer, allmänhet eller särskilda målgrupper, i exempelvis buss faller inom kategorin beställningstrafik. Då ska man ha ett tillstånd enligt lagen, säger hon.
Transportstyrelsens uppdrag är bland annat att utfärda tillstånd till de företag som vill bedriva yrkestrafik i Sverige och genomföra tillsyn. Enligt Norlander kan företag som driver yrkestrafik utan tillstånd bli polisanmälda vilket kan leda till få straffrättsliga påföljder. Även beställaren kan straffas, eftersom de förväntas kontrollera att företaget har tillstånd.
Avställda fordon i trafiken
Johnny Svensson oroar sig inte. Partybussar AB har kontrollerats av polis, säger han.
– De hejar på mig, de brukar vinka. De vet precis vem jag är. Jag har ett engelskt yrkestrafiktillstånd via ett bolag där. Så det är lugnt. Jag har hållit på i tio år, säger han.
Men Partybussar AB är ett svenskt bolag med omsättning i Sverige. I allmänhet får inte heller utländska företag bedriva yrkestrafiksverksamhet i Sverige utan tillstånd, säger Norlander.
– Är det ett svenskt bolag som har gjort transporten, som tagit betalt, så ska det svenska bolaget ha ett tillstånd. Inte heller ett utländskt bolag får ha en verksamhet med yrkestrafik i Sverige utan tillstånd i Sverige.
I dagsläget är bara två av företagets svenskregistrerade bussar i trafik och lagliga att köra, men ett av de avställda fordonen sågs nyligen med ett annat fordons nummerplåt när den körde runt med studenter i Stockholm.
Men Svensson hävdar att han bara haft de två påställda fordonen i drift – och att resterande bussar som han kört med är engelska och därför inte syns i transportstyrelsens register.
– Allt är bra med bussarna. De har bara stått still ett tag innan det här, säger han.
Ska kontrolleras
Under fredagen fortsätter partybussar från företaget att köra runt festande studenter i Stockholm.
Hans Nilsson, kommissarie på trafiksektionen i region Stockholm, delar Transportstyrelsens syn på att det krävs svenskt yrkestrafiktillstånd för bussarna.
– Det sker ju förvärvsverksamhet, så bussarna ska vara enligt alla gängse regler.
TT: Ägaren säger att polisen har gett sitt godkännande?
– Det får stå för honom, det kan jag inte verifiera, utan givetvis ska vi kontrollera det här. Jag har pratat med pågående personal nu, och får vi bara en vink om var de åker så ska vi kontrollera dem, säger Hans Nilsson.