Den 15 juni kan gymnasieelever och studenter vid högskolor åter ta sig till skolorna för undervisning på plats. Det meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) vid en pressträff på fredagen.
Men när skolorna öppnar i augusti är risken stor för trängsel på tåg, spårvagnar och bussar. Särskilt i morgonrusningen.
– När hundratusentals elever som börjar vid samma tid ska åka med kollektivtrafiken till skolan kommer det inte finnas kapacitet att sätta in fler bussar och tåg för att säkerställa att det inte blir trängsel. Vår farhåga är att det kommer bli trångt, säger Helena Leufstadius, vd på Svensk Kollektivtrafik.
Sprid skolstarten
Branschorganisationen, vars medlemmar är de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, uppmanar nu landets gymnasieskolor att sprida ut skoldagens start.
– Vi vill att Skolverket, kommuner och de som är ansvariga för gymnasieskolorna tar en diskussion med våra medlemmar om det går att skjuta på skolstarten en halvtimme, säger Helena Leufstadius.
Trafikföretagen som kör kollektivtrafiken är skyldiga att begränsa antal passagerare per fordon, för att minimera risken för smittspridning. För att uppfylla råden körs ofta extra trafik för att minska trängseln, enligt Svensk Kollektivtrafik.
Inte fler fordon
Och i morgonrusningen kör redan kollektivtrafiken med full kapacitet.
– Våra medlemmar har gjort allt för att följa folkhälsomyndighetens direktiv. Men finns det inte fler fordon, förare och pengar för att köpa in trafiken kommer det att bli svårt.
Trängseln och risken för smittspridningen kommer att öka, befarar Leufstadius.
– Ungdomar är inte så taktiska att de tar nästa buss om det är trångt. De tränger ihop sig. Men då är det en ökad risk för smittspridning. Vi vill inte ha en andra våg i höst, säger hon.