– Lite luft finns det, men inte mycket, säger Johan G Andersson, vd för Svenska Petroleum & Biodrivmedelinstitutet, om möjligheten att få se lägre drivmedelspriser vid svenska mackar.
Skatter, avgifter och moms landar på närmare tio kronor litern. Sen ska raffinaderiet och fraktarna ha sitt, då blir inte så mycket kvar att pruta på vid pumpen, enligt Andersson.
På tisdagen sänkte de ledande bensinkedjorna priset med 10–15 öre litern för bensin och diesel till 12:63 respektive 13:68 kronor litern på bemannade stationer. I februari, innan coronakrisen slog till, kostade bensinen runt 15:50 kronor litern, dieseln 50 öre till.
Att Nordsjöoljan (brent) kostar så mycket mer än den helt priskraschade amerikanska oljan, WTI, har flera bakomliggande skäl. Oljan är av olika kvalitet och används för olika ändamål. Europa har också bättre lagringskapacitet och kineserna har köpt mycket av den så kallade brentoljan, enligt Andersson.
Sverige köper just ingen olja alls från USA.
På tisdagen var gratispriset på den amerikanska WTI-oljan borta. Nu ligger priset på 20 dollar fatet eftersom det är junikontrakten som handlas. Gårdagens kraschade pris runt noll hängde ihop med att handlarna ville bli av med majkontrakten. Brentoljan kostar strax under 24 dollar fatet.