Ubers beslut meddelades på en telefonkonferens med bland andra nyhetsbyrån Reuters journalist. Kravet sades gälla i Nordamerika, Europa samt i de flesta länderna i Latinamerika och Asien.
Ubers pr-byrå i Sverige, Geelmuyden Kiese, skriver i en kommentar att "beslutet om munskydd inte gäller i Sverige". I ett skriftligt förtydligande hänvisar Uber till folkhälsomyndigheter:
"Uber följer rekommendationer från lokala folkhälsomyndigheter, och här i Sverige kommer vi dela ut ansiktsmasker till förare och rekommendera dem att använda dem men det är inget krav."
I riktlinjerna från Uber i San Francisco i USA finns krav på att föraren ska be passagerare att sitta i baksätet. Antalet som tillåts i en bil minskas från fyra till tre.
Förare måste också ta ett självporträtt där de bär munskydd innan de börjar dagens arbete, samt intyga att de inte har några symptom på att vara smittade av coronavirus och att de har rengjort sina bilar.
Vd Dara Khosrowshahi säger att Uber har investerat 50 miljoner dollar, drygt 490 miljoner kronor, på inköp av masker och rengöringsmedel.