Modebranschen och ett tiotal svenska fårbönder har tillsammans startat "The swedish whool initiative". Ett initiativ där flera stora märken inom modebranschen köper och använder sig av svensk ull – som annars hade bränts upp.
Claudia Dillmann är fårägare och ull-och skinnansvarig i Svenska Fåravelsförbundet. Hon inventerar hur mycket ull som finns att tillgå och i nuläget rör det sig om cirka tre ton ull från fårägare i Sverige.
– Det finns ett stort intresse och det har pekat rätt upp, säger hon.
Ny inkomstkälla
Filippa K har hittills tagit fram två tröjor av svenskt ull. Den ena beskriver Claudia Dillmann som en riktig "slitvargströja" som lämpar sig för utomhusaktiviteter. Den andra är en finare damtröja.
Istället för att förlora pengar på att transportera bort ull som inte kan användas är det nu en möjlig inkomstkälla. De företag som köper ullen gör det till ett pris på 45 kronor per kilo.
– Det är vi hyfsat nöjda med. Det är en början och det täcker iallafall en del av våra kostnader, säger Claudia Dillmann.
Stor efterfrågan
Ullförsäljningen kommer också med utmaningar. Ull är ett skrymmande material och för att kunna leverera den till företagen på bästa sätt krävs ullpressar.
– De är hiskeligt dyra. Vi försöker skicka ullen till de större gårdarna där det finns ullpressar. Men drömmen är ju att ha en mobil ullpress som kan skickas runt bland gårdarna, säger Dillmann.
Men den nya efterfrågan på svensk ull ställer också nya krav på fårbönderna.
– Det har verkligen blivit ett stort intresse för hur vi ska gå till väga. Vi fårbönder måste lära oss mer om vad som är kvalité och tillgodose efterfrågan och leverera det, säger hon.