Efter händelsen stod två av tunnelbanans vagnar vid plattformen. De kunde utrymmas medan en tredje vagn fick vänta eftersom den inte stod vid plattformen. Strax före klockan 18 var alla passagerare ute ur tåget.
Olyckan inträffade klockan 16.40 vid stationen Skärmarbrink på tunnelbanans gröna linje. Enligt Storstockholms lokaltrafik (SL) orsakades urspårningen av en så kallad solkurva, då rälsen deformerats av hög värme.
– Som jag har förstått det så har det inte varit någon större dramatik. Det har gått i låg hastighet och vagnen står nu snett. Så fort ett hjul lämnar spåret så räknas det som en urspårning. Det betyder inte att det ligger tåg huller om buller vid sidan av spåret, säger Johan Nordgren på SL:s pressjour.
Bussar ersätter
Olyckan orsakade totalstopp i båda riktningarna vid Skärmarbrink, och sträckorna Gullmarsplan–Blåsut och Gullmarsplan–Skärmarbrink ersattes med bussar. Under kvällen fick man i gång trafiken på linjen mot Skarpnäck, men ersättningsbussarna gick fortfarande mellan Gullmarsplan och Blåsut.
– Vi planerar för att köra på den lösningen under hela morgondagen, säger Johan Nordgren.
Inspektera skador
Under torsdagskvällen stod tåget fortfarande kvar vid plattformen. På SL räknar man med att få bort tåget någon gång under natten.
– Först ska vi se till att få bort tåget, sedan måste man ut och inspektera rälsen och se hur pass skadad den är, och sedan får man inleda reparation, säger Nordgren.
Om reparationsarbetet går bra kan trafiken komma i gång tidigare, men risken finns att sträckan måste trafikeras av ersättningsbuss även i helgen. Nordgren rekommenderar resenärer att titta på SL:s resplanerare för uppdaterad information om läget.