Flera aktörer på bilmarknaden kommer att påverkas av coronaviruset framfart under våren, enligt bland andra branschorganisationen Bil Sweden.
Senast under onsdag förmiddag meddelande Volkswagen att de förlänger produktionsstopp i Tyskland, som kopplas till den rådande pandemin. Enligt Richard Forslund, försäljningschef på Volkswagen i Kista och Upplands Väsby, har Sverige tidigare lagt en större förbeställning av bilar och har en planeringen för tillfälliga stopp i fabriker.
– Just nu kan jag inte säga om det kommer att påverka oss eller inte. Hela världen påverkas på något sätt av allt det här, men hur det påverkar oss lokalt i Sverige vet vi inte i dagsläget, säger han till TT.
För Richard Forslund och hans team på Volkswagen i Kista har möten med spekulanter och kunder till stor del skiftat form. I hallarna är det så gott som tomt, men hela teamet av säljare är på plats.
– Det är en markant skillnad i antalet möten över telefon och mejl. Det sker också fler upphandlingar via Skype som aldrig gjorts tidigare i samma utsträckning. Nu sker det på nästan daglig basis, säger Richard Forslund.
Färre besökare
Trots att flödet av besökare i hallarna har minskat dag för dag de senaste tre veckorna är orderingångarna uppskattningsvis på samma nivå som tidigare. Under mars ökade försäljningen jämfört med årets första två månader, vilket tillhör det normala. Företag fortsatte att lägga beställningar på bilar och privatpersoner fortsatte att köpa. Däremot sköts större upphandlingar från kommuner och landsting upp under mars.
– Det är förståeligt, eftersom de har annat att göra än att köpa bilar just nu.
Samtidigt har de dagliga rutinerna förändrats. De kunder som faktiskt kommer in till bilhallarna tas inte i hand och det hålls ett ordentligt fysiskt avstånd. På flera bord står flaskor med handsprit uppradade.
– Det är väl både bra och dåligt att det kommer färre personer till hallarna. Folk ska ju vara hemma och så fort fler börjar röra sig ute så vet vi inte hur situationen förändras. Men samtidigt vill vi sälja bilar.
– Vi är vana att jobba i mycket upp och nedgång, och vi tror absolut att det här kommer att vända. Vi är inte ett dugg oroliga för bilförsäljningen över lag, fortsätter Richard Forslund.
Påtaglig oro
Samtidigt finns det en oro över utvecklingen i Europa. Underleverantörer som drabbas av pandemin och inte kan leverera kan skaka aktörer som Volkswagen indirekt.
– Vi har sett många upp- och nedgångar i världsekonomin och vi har alltid lyckats reda ut svårigheterna vi ställs inför, mycket för att det dels är långa processer, men även för att folk behöver bilarna. Sedan ska man inte sticka under stol med att det finns oroligheter, särskilt ute i Europa, säger Richard Forslund.