Beskedet kommer efter en intensiv samhällsdebatt huruvida det är rätt att företag som får statligt stöd i form av korttidspermitteringar samtidigt kan göra aktieutdelningar.
"Volvos finansiella ställning är god men följderna av corona har skapat en exceptionell situation som inte går att överblicka i dagsläget. För att Volvo ska kunna både försvara och stärka sin ställning under dessa mycket besvärliga förhållanden så är det inte rimligt att fullfölja förslaget om aktieutdelning i år", skriver styrelseordförande Carl-Henric Svanberg i en kommentar.
Valberedningen föreslår också att styrelsemedlemmarnas ersättning för det kommande året ska ligga på samma nivå som 2019.
Ingen utdelning vid statligt stöd
Beslutet om att slopa utdelningen fattas sedan Volvo den 20 mars beslöt att permittera omkring 20 000 anställda i Sverige. Volvo utnyttjar därmed statens program för permitteringsstöd, vilket enligt finansminister Magdalena Andersson (S) inte går att göra om man samtidigt delar ut pengar till ägarna. Andersson har sagt att det är glasklart vad som gäller: aktieutdelning och statligt permitteringsstöd ska inte kunna kombineras.
Den Göteborgsbaserade kullagertillverkaren SKF har tidigare hävt sitt beslut om att permittera 1 650 anställda och i stället valt att hålla fast vid sin utdelning.
Det slopade utdelningsförslaget på 5:50 kronor per aktie hade gett AB Volvos ägare nästan tolv miljarder kronor. Största ägare är Industrivärden följt av kinesiska Geely Holding. Andra storägare är pensionsfonder som AMF och Alecta och den norska statens oljefond. Enligt Dagens Industri ska vissa storägare, bland annat pensionsbolaget Alecta, tidigare ställt sig svala till en utdelning.
Redan i mars valde styrelsen att dra tillbaka ett förslag om extra utdelning.
"I dag kan styrelsen konstatera att detta var ett klokt beslut. Samtidigt tvingas vi konstatera att det kan dröja innan världsekonomin och Volvos marknader är tillbaka i ett nytt normalläge", skriver Carl-Henric Svanberg.
Aktien rasade
Lastbilstillverkaren AB Volvos aktie rasade med 43 procent i coronakraschen, det vill säga från den historiska toppnoteringen den 20 februari på 173:45 kronor till årets bottennapp den 18 mars på 97:46 kronor.
Sedan dess har Volvo-aktien hängt med börsen uppåt och återtagit ungefär hälften av detta. Sedan årsskiftet har Volvo-aktien nu backat drygt 20 procent.