Volvo vågar inte spå om hur svår krisen blir

AB Volvos första kvartal var lite bättre än väntat. Men nu är orderingången på lastbilar negativ, och det ges ingen ekonomisk prognos för 2020 – utom att coronakrisens påverkan blir stor. –Vi fokuserar på att snabbt anpassa våra kostnader, säger vd Martin Lundstedt.

Lastbilstillverkaren Volvo redovisar delårssiffror. Arkivbild.

Lastbilstillverkaren Volvo redovisar delårssiffror. Arkivbild.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-04-23 07:38

Från slutet av mars är Volvo i situationen att återförsäljare som beställt lastbilar avbokar sina ordrar, och inga nya beställningar kommer i stället.

– Man lägger inte in ordrar i det här läget, konstaterar Martin Lundstedt om coronakrisens lastbilsmarknad.

Den stora frågan är hur framtiden ser ut. Resultat för andra kvartalet kommer att påverkas kraftigt. Men sedan?

När Volvo visade kurvor för journalister och analytiker (via webben förstås), fanns bara frågetecken i slutet av 2020.

– Jag tror att vi får en lång och långsam återgångsfas, och ett nytt normalläge som tyvärr är betydligt lägre än vad vi såg innan, säger Martin Lundstedt.

– Detta är en mycket allvarlig situation för industrin och ekonomin. Framförallt är läget oförutsägbart och svårt att planera, tillägger han.

Klokt – men ogillas

Den uteblivna prognosen möts av förståelse.

– Det är klokt att inte försöka sig på någon form av sifferexercis i detta läget. Sannolikheten att den skulle bli fel är väldigt stor, säger Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken som följer fordonsindustrin.

– Men aktiemarknaden gillar inte detta. Så är det alltid. Den vill ha full kunskap och insyn om vad som händer. Men är ingen som kan ge det nu, påpekar Engellau.

Det blev också tydligt, vid lunchtid var Volvos aktie klart sämst på OMXS30-listan och hade backat nästan sex procent.

Lastbilarna, som är Volvos tyngsta affärsområde, har haft en mycket bra marknad under ett par år. Att efterfrågan skulle sjunka något i år har varit väntat.

Nu redovisar koncernen en vinst före skatt på 6 490 miljoner kronor under första kvartalet, knappt hälften av motsvarande siffra för samma period 2019.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 6,45 miljarder kronor, enligt Refinitivs sammanställning.

– Kvartal ett 2020 har varit mycket speciellt. Det började enligt förväntan, säger Martin Lundstedt.

Sedan kom coronapandemin, först med nedstängningen i Kina under februari och sedan med fullt genomslag i Europa från mitten av mars.

Utveckling får vänta

Det handlar om brutna leveranskedjor, nedstängd produktion, kraftigt minskad aktivitetsnivå och minskad orderingång och leveranser.

Omsättningen uppgick till 91,4 miljarder kronor, jämfört med 107,2 miljarder kronor ett år tidigare. Här låg förväntningarna på 84,8 miljarder kronor.

Men i mars minskade nettoorderingången på lastbilar med 75 procent, jämfört med februari, och sedan slutet av mars har nettoorderingången varit negativ.

Nu jobbar Volvo med att minska kostnaderna. Man avbryter samarbeten med många konsulter och tillfälligt anställda världen över. Utvecklingsarbeten som kan skjutas upp har blivit snabbstoppade.

Utdelning kan omprövas

Den 18 juni hålls bolagsstämma. Inför den kan styrelsen eventuellt komma med ett nytt förslag om aktieutdelningen, som blivit omdebatterad eftersom Volvo får stöd från staten för de korttidspermitteringar som kommer att pågå till i höst.

– Man ska hålla allting öppet, anser vd Martin Lundstedt och påpekar att det var klokt att flytta fram årsstämman för att hinna utvärdera Volvos läge lite bättre.

Fakta: Volvos delår i siffror
Kvartal 1, 2020Kvartal 1, 2019
Nettoomsättning91 449107 208
Justerat rörelseresultat7 14012 696
Resultat efter finansiella poster6 49013 280
Nettoorderingång, lastbilar (antal)38 39945 884
Nettoorderingång, anläggningsmaskiner (antal)20 61422 246

Siffror i miljoner kronor om inget annat anges.

Källa: AB Volvo


Fakta: AB Volvo

Tillverkar lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och fartygsmotorer.

Har cirka 99 000 anställda globalt. Omkring 20 000 av dessa finns i Sverige.

Huvudkontoret ligger i Lundby, på Hisingen i Göteborg.

Bland koncernens lastbilsmärken finns, förutom Volvo, franska Renault, amerikanska Mack och japanska UD.

Lastbilarna står, i runda tal, för omkring två tredjedelar av omsättningen. Det näst största affärsområdet är anläggningsmaskiner (CE).

Källa: AB Volvo

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!