AI-tandborsten kan vara rent hittepå

Allt fler företag försöker rida på AI-vågen genom att marknadsföra produkter eller tjänster med tekniken. Nu har även tillverkare av vardagliga apparater som tandborstar hoppat på tåget.

"Blir tänderna faktiskt renare på grund av att man har artificiell intelligens i en tandborste. Det är väldigt svårt att avgöra", säger Sinan Akdag på Sveriges Konsumenter. Arkivbild.

"Blir tänderna faktiskt renare på grund av att man har artificiell intelligens i en tandborste. Det är väldigt svårt att avgöra", säger Sinan Akdag på Sveriges Konsumenter. Arkivbild.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Ekonomi2023-08-26 09:42

Allt fler företag väljer att bygga sin marknadsföring kring AI, som fick sitt breda genomslag i samband med lanseringen av Chat GPT i slutet av 2022.

Ett exempel är elektriska tandborstar med inbyggd AI som analyserar din borstningsstil och ger råd för bättre borstning.

– Det är ju omöjligt för en konsument att kontrollera om marknadsföringspåståendet faktiskt stämmer, säger Sinan Akdag som är sakkunnig på Sveriges Konsumenter.

Flera investerare och sakkunniga inom området som TT har pratat med säger att marknadsföringen saknar substans i vissa fall.

– Man vill hänga med i trenden och sätter på en AI-stämpel fast man kanske inte har det för att det låter fräckt och är väldigt hett just nu, säger Peter Mackhé, medieexpert på organisationen Sveriges Annonsörer.

"Falsk marknadsföring"

Enligt Sinan Akdag kan det även röra sig om rent hittepå.

– Jag tror det förekommer mycket falsk marknadsföring men eftersom att termen AI är så pass bred och svårdefinierad så tror jag att det är väldigt svårt för Konsumentverket att bevisa att ett företag faktiskt ljuger.

Han ser flera farhågor med trenden. Dels blir begreppet AI urvattnat och företag som, på ett smart sätt, använder sig av AI får svårare att sticka ut i mängden när konsumenter inser att man inte ska sätta likhetstecken med AI och bra, säger Akdag.

– Som att ropa varg, fast tvärtom.

Se förbi AI-snacket

Akdags tips är att försöka tänka bort AI-stämpeln.

– Risken är att det är tomt marknadsföringssnack och att man stirrar sig blind på om två konkurrerande produkter har AI eller inte och baserar sitt köpbeslut på det.

Fakta: Artificiell intelligens

Tanken med artificiell intelligens (AI) är att efterlikna den mänskliga hjärnans förmåga att inhämta kunskap, dra slutsatser, planera, lösa problem eller att tolka resultat.

AI är vanligt förekommande i fiktion och tar då ofta en form som är långt ifrån var tekniken befinner sig i verkligheten. En mänskligt tänkande robot, generell artificiell intelligens, anses i vetenskaplig bemärkelse i princip omöjlig. AI blir dock allt vanligare i vardagen i allt från så kallade chattrobotar som kan användas i kundtjänster till analyserande AI som ur en stor mängd data kan komma fram till en diagnos eller optimal färdväg.

Forskningsområdet fick sitt namn under 1950-talet och har inslag av matematik, informationsteknik, filosofi, lingvistik, psykologi, kognitionsvetenskap och hjärnforskning. Verktygen är oftast algoritmer av olika slag, där en algoritm kan beskrivas som en systematisk procedur som i ett antal steg anger hur ett visst problem ska beräknas eller analyseras. Exempelvis en karttjänst i mobilen som ger förslag på snabbaste bilväg till ett specifikt resmål baserat på tillgänglig data om distans och trafiksituation.

Källa: Nationalencyklopedin, Nature

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!