Stort genomslag för nya kulturministern

Doldiseffekten gav den nya kulturministern Parisa Liljestrand (M) ett stort genomslag i media, enligt en sammanställning från Retriever.

Kulturminister Parisa Liljestrand (M) under en pressträff efter att den nya regeringen presenterats. Arkivbild.

Kulturminister Parisa Liljestrand (M) under en pressträff efter att den nya regeringen presenterats. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi2022-10-24 19:44

Efter partiledarna Ulf Kristersson (M), Johan Persson (L) och Ebba Busch (KD), är hon den minister som nämnts i flest artiklar och inslag dagarna efter utnämningen.

Flera av dem handlar om att hon är ett "oprövat kort". Hon har också fått stå till svars för att felaktigt ha kallat sig litteraturvetare.

Efter Parisa Liljestrand på listan kommer nya klimat- och miljöministern Romina Pourmokhtari (L), som bland annat fått uppmärksamhet för att hon är Sveriges yngsta statsråd någonsin och för att hon varit öppet kritisk till samarbetet med SD.

Även nya skolministern Lotta Edholm (L) har figurerat flitigt i olika medier, främst med anledning av att hon gick direkt från styrelsen i en friskolekoncern till ministerposten.

Minst genomslag har civilminister Erik Slottner (KD) och finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) fått.

Fakta: Så många artiklar/inslag har ministrarna fått i media

Ulf Kristersson (M), statsminister: 3 204

Johan Pehrson (L), arbetsmarknads- och integrationsminister: 1 086

Ebba Busch (KD), energi- och näringsminister: 1 068

Parisa Liljestrand (M), kulturminister: 782

Romina Pourmokhtari (L), klimat- och miljöminister: 726

Lotta Edholm (L), skolminister: 659

Undersökningen rör publicitet i redaktionella medier under perioden den18 till den 20 oktober 2022.

Källa: Retriever

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!