– Vi ser oljefläckar eller någon form av petroleumprodukt som sipprar upp. Begränsade mängder men konstant. Vi vet inte vad det är, säger Jonas Bäckstrand, haverikommissionens ställföreträdande generaldirektör, till TT:s reporter ombord på expeditionens fartyg.
Vraket ligger i Finlands ekonomiska zon och därför är det den finländska kustbevakningen som är inkopplad. Kustbevakningen ansvarar för miljöräddningen till sjöss.
– De vill informera sig om våra iakttagelser när det gäller eventuellt utsläpp från vraket. Eventuellt kommer de att ta prover för att avgöra vad det är, säger Bäckstrand.
Tömdes på bränsle 1996
Vraket tömdes på större delen av bränslet redan 1996. Det finns dock fordon ombord som inte är sanerade.
Bäckstrand säger att den svenska haverikommissionen inte har identifierat läckans ursprung, men det är tydligt att oljan kommer från vraket.
– Kustbevakningen får avgöra om det finns anledning för dem att agera på något sätt, säger Bäckstrand.
TT: Skulle det kunna bli ett problem?
– Alla utsläpp av farliga ämnen i Östersjön är problematiska naturligtvis.
Bäckström är ändå inte bekymrad. Han säger att både den svenska och estniska haverikommissionen observerade olja förra sommaren. Men då kunde kustbevakningen inte observera någon läcka från luften.
Olycksdrabbad expedition
På fredagsmorgonen kunde undersökningarna vid Estonias vrak fortsätta, efter några dagar präglade av motgångar som lett till förseningar.
Det var redan i tisdags som expeditionen stötte på sitt första problem då den specialbyggda undervattensdrönaren, en ROV, fastnade under expeditionens fartyg bara några minuter efter sjösättningen.
I går, torsdag, kom man i gång igen, men det tog inte många timmar innan tetherkabeln, som fungerar som en slags "navelsträng" till undervattensdrönaren, gick av. Troligtvis var det fartygets propellrar som skapade problemen.
Även om två dagar har gått åt till att lösa problem, hade man fram tills torsdagsförmiddagen fotograferat sju till åtta procent av fartyget på bara några timmar.
– När de väl är i gång går det med en jädra fart, konstaterar TT:s reporter ombord.