Den nya undersökningen sker på estniskt initiativ, och syftar till att skapa sig en bättre bild av sjunkförloppet.
– Grundtanken är att se att om man kan hitta föremål som under sjunkförloppet har fallit av från fartyget, och om man därigenom kan kartlägga sista delen av färden, som ju kan sägas vara en del av sjunkförloppet, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande vid Statens haverikommission, till radion.
Sonar
För att kartlägga botten kommer sonar att användas, en teknik som sänder ut ljudvågor som reflekteras tillbaka. Med hjälp av reflektionerna kan sedan en bild av botten ritas upp.
Undersökningen ska, om vädret tillåter, genomföras "inom de närmsta dagarna", enligt Ekot.
Jonas Bäckstrand hoppas att den nya undersökningen ska ge fler bitar till pusslet om vad som hände när fartyget förliste 1994.
– Jag tror att vi har fått väldigt mycket mer fakta än vad som fanns tidigare. Sedan kommer det naturligtvis alltid finnas frågetecken kvar, det går ju inte att kartlägga varje sekund av resan, men jag tror att många frågor kommer att kunna besvaras.
Bärgade bogrampen
I somras gjordes flera undersökningar runt Estonias vrak. Man filmade bland annat inne på bildäck och bärgade ett fönster och en plåtbit vid de hål som finns i skrovet. Även fartygets bogramp bärgades för att undersökas närmare.
Under sommaren 2021 och 2022 fotograferade man bland annat utsidan av fartyget och tog prover av bottnen.
Beslutet att genomföra nya undersökningar vid Estonia grundade sig på fynd som visades upp i en dokumentärfilm från 2020. Tidigare okända hål i skrovet uppdagades och teorier om hur de uppstått presenterades.