Ny undersökning på botten runt Estonias vrak

En ny undersökning av botten runt det förlista fartyget Estonia ska genomföras, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

Bild från den senaste undersökningen vid Estonia i somras då man använde en borr för att undersöka botten. Arkivbild.

Bild från den senaste undersökningen vid Estonia i somras då man använde en borr för att undersöka botten. Arkivbild.

Foto: Magnus Lejhall/TT

Estonia2023-11-21 21:24

Den nya undersökningen sker på estniskt initiativ, och syftar till att skapa sig en bättre bild av sjunkförloppet.

– Grundtanken är att se att om man kan hitta föremål som under sjunkförloppet har fallit av från fartyget, och om man därigenom kan kartlägga sista delen av färden, som ju kan sägas vara en del av sjunkförloppet, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande vid Statens haverikommission, till radion.

Sonar

För att kartlägga botten kommer sonar att användas, en teknik som sänder ut ljudvågor som reflekteras tillbaka. Med hjälp av reflektionerna kan sedan en bild av botten ritas upp.

Undersökningen ska, om vädret tillåter, genomföras "inom de närmsta dagarna", enligt Ekot.

Jonas Bäckstrand hoppas att den nya undersökningen ska ge fler bitar till pusslet om vad som hände när fartyget förliste 1994.

– Jag tror att vi har fått väldigt mycket mer fakta än vad som fanns tidigare. Sedan kommer det naturligtvis alltid finnas frågetecken kvar, det går ju inte att kartlägga varje sekund av resan, men jag tror att många frågor kommer att kunna besvaras.

Bärgade bogrampen

I somras gjordes flera undersökningar runt Estonias vrak. Man filmade bland annat inne på bildäck och bärgade ett fönster och en plåtbit vid de hål som finns i skrovet. Även fartygets bogramp bärgades för att undersökas närmare.

Under sommaren 2021 och 2022 fotograferade man bland annat utsidan av fartyget och tog prover av bottnen.

Beslutet att genomföra nya undersökningar vid Estonia grundade sig på fynd som visades upp i en dokumentärfilm från 2020. Tidigare okända hål i skrovet uppdagades och teorier om hur de uppstått presenterades.

Fakta: Estoniakatastrofen

Färjan Estonia sjönk den 27 september 1994 på väg från Tallinn till Stockholm.

852 människor omkom, varav 501 var svenskar. 137 personer räddades.

Den internationella haverikommissionens viktigaste slutsats var att fästena och låsen till Estonias bogvisir varit underdimensionerade. När bogvisiret lossnade forsade stora mängder vatten in på bildäck och fick fartyget att kantra. Överlevare, anhöriga och andra engagerade personer har dock krävt att det snabba förloppet då fartyget sjönk måste utredas ytterligare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!