Den skada som bedömdes vara 22 meter lång är i själva verket mer än 40 meter lång och minst 6 meter bred, säger Rene Arikas, chef för den estniska haverikommissionen, till estniska public service-bolaget ERR.
Jörgen Zachau, utredare vid Statens haverikommission, tycker inte att det är konstigt att skadan visat sig vara större än vad man trott.
– Vi har inte undersökt skrovet i detalj tidigare. Det är ju nu vi gör den detaljerade undersökningen, säger han till TT.
Han säger att skadan kan ha förvärrats under årens lopp.
I juni inleddes en expedition för att undersöka Estonias vrak med hjälp av fotogrammetri. Det är en teknik där man tar ett stort antal stillbilder som överlappar varandra och som sätts samman till en tredimensionell bild i hög upplösning.
Mätningarna avslutades den 16 juni. Det tar sedan några månader att sammanställa data från expeditionen.
Bakgrunden till de nya undersökningarna är dokumentären "Estonia – fyndet som förändrar allt" som sändes 2020. I den visades tidigare okända hål i fartygets styrbordssida, vilket ledde till nya spekulationer om orsaken till katastrofen 1994 då 852 människor omkom.