Framtidens förare av A-traktorer ska vara minst 16 år och innehavare av B1-körkort. Med det ska de få köra vanliga bilar som väger max 2 500 kilo och endast kan komma upp i maximalt 45 kilometer i timmen – vilket ändå är betydligt mer än de 30 kilometer i timmen som nu gäller.
Till skillnad mot i dag krävs dock ett ordentligt förarprov för att bevisa att man klarar av att köra, inte bara i teorin.
Hur provet ska se ut återstår dock att avgöra.
Intresse i Finland
B1-kortet ingår i den uppgörelse som EU-ländernas transportministrar enades om på måndagen om sin syn på det förslag som EU-kommissionen lade fram redan i våras.
– Detta har varit en viktig fråga för Sverige för att säkra det som vi tycker är viktigt: nämligen möjligheten för ungdomar att köra A-traktor. Inte minst på landsbygden är det en viktig del i flexibiliteten, att man kan köra också när det inte finns möjligt att åka kollektivtrafik, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) på plats i Bryssel.
B1-kortet är egentligen mest tänkt för de länder som vill ha särskilda körkort för tunga fyrhjulingar.
Den tänkta regeländringen öppnar samtidigt för att "exportera" A-traktorsystemet till Finland, som varit intresserade av att införa den svenska modellen även på sina vägar.
Digitala kort
Det lär emellertid dröja ett bra tag innan de nya reglerna blir verklighet. Även om ministerrådet nu är överens måste också EU-parlamentet komma fram till sin syn på saken.
Planen är att det ska ske i parlamentets transportutskott på torsdag, varpå avslutande kompromissförhandlingar kan inledas. Därefter väntas medlemsländerna få flera år på sig att införa det som krävs.
I de uppdaterade körkortsreglerna, som gäller för alla typer av fordon, ingår även en öppning för digitala körkort, obligatoriskt införande av prövotid och gemensamma regler för krav på hälsointyg.
– Där har Sverige tyckt att det räcker med att det finns på plats när man tar körkort första gången. En del andra länder har faktiskt föreslagit att det skulle vara obligatorisk läkarundersökning varje gång man förnyar körkort, men det har vi fått undan från bordet, berättar Andreas Carlson.