Varför nya datalagar?
En kombination av att nuvarande EU-lagar på området börjar bli gamla och en ökad förståelse för de stora teknikbolagens omfattande inflytande.
Flera avslöjanden har den senaste tiden visat hur bolag som Facebook ignorerat interna varningar om att deras produkter har skadlig påverkan på användarna. EU vill se till att bolagen hålls ansvariga för skadligt innehåll, samtidigt som ingen drake ska mumsa upp för många uppstickare inom ett visst område.
.
Vad är det som händer nu?
Under torsdagen röstar EU-parlamentet om det som kallas för digital services act (DSA). Det är det ena benet i EU:s nya lagkombo. DSA rör saker som plattformarnas innehåll, hur och varför skadligt och olagligt innehåll ska filtreras bort.
Digital market act (DMA) är det andra benet och rör främst konkurrensen mellan olika bolag, ett sätt att undvika att jättar som Amazon, Google och Apple blir ännu större.
.
Vad innehåller de nya lagarna då?
Mycket. DSA innehåller bland annat tuffare tag mot porrsajter, reklam riktad mot minderåriga samt försök att klargöra hur företags algoritmer fungerar. DMA ska bland annat hindra företag från att använda personligt riktade annonser, och göra det möjligt att ta bort förinstallerade appar på enheter. DMA ska även säkerställa rättvis konkurrens mellan techbolag.
Men de slutliga lagtexterna är inte spikade än. Det ska kommande veckor och månader stötas och blötas bland medlemsländerna för att återkopplas och (förmodligen) klubbas igenom i vår.
.
Vad tycker företagen?
Föga förvånande är de inte superentusiastiska. Rapporter om massiva påverkanskampanjer och hårt arbetande lobbyister har ploppat upp den senaste tiden. Ett argument som både Google och Facebook använder är att de nya lagarna riskerar att slå hårt mot små och medelstora företag.
.
Är EU-länderna överens?
Nja. Det återstår att se. Själva processen hittills har varit relativt smärtfri och snabb. Men historiskt finns det motsättningar mellan bland annat Frankrike och Irland. På den gröna ön har flera av teknikjättarnas sina Europakontor, däribland Facebook och Google. Frankrike å sin sida dömde nyligen Facebook och Google till motsvarande över två miljarder kronor i böter för att ha varit otydliga med hur de använder så kallade kakor på nätet.
Till saken hör att Frankrike tagit över ordförandeklubban i EU det kommande halvåret. President Emmanuel Macron väntas vilja påskynda processen med DSA och DMA för att kunna till färdiga lagar.
.
Blir det riktiga lagar till slut då eller bara någon halvmesyr?
Det återstår såklart att se. En hel del av det som tas upp av DSA och DMA har kritiserats för att vara svårt att omsätta i praktiken. Bland annat har flera organisationer ifrågasatt hur mycket transparenta algoritmer kommer att gynna användarna när få ändå fullt ut begriper vad algoritmer är eller hur de fungerar.
Bland piskorna i lagförslagen återfinns möjligheten att straffa misskötsamma bolag med mellan 4 och 20 procent av årsinkomsterna i böter.
Färdigförhandlade lagtexter kan tidigast vara aktuella senare i vår, införande lär dock dröja till tidigast 2023, eventuellt 2024.