Youtube: "Vi tjänar inte en cent på hat"

Utbredd antisemitism förekommer på alla sociala medier, trots techjättarnas försök att reglera innehållet, enligt en ny rapport. Samtidigt utlovar Google nya satsningar för att bekämpa hat och Youtubes Europachef slår ifrån sig kritiken.

Google utlovar pengar till till regeringar och ideella organisationer som "bekämpar antisemitism och främjar tillförlitligt innehåll genom kampanjer om antisemitism och Förintelsen". Arkivbild.

Google utlovar pengar till till regeringar och ideella organisationer som "bekämpar antisemitism och främjar tillförlitligt innehåll genom kampanjer om antisemitism och Förintelsen". Arkivbild.

Foto: Michel Euler

Extremism2021-10-13 10:22

– Vi tjänar inte en cent på hatiskt innehåll, säger Pedro Pina, Youtube, till TT.

"Läget är värre än vi trodde. Det är ytterst oroande att sociala medie-plattformarna fortsätter att sprida antisemitism. Och det är alarmerande att se det hända på plattformar som Instagram och Tiktok där den stora majoriteten användare är unga", säger Expos vd Daniel Poohl i ett pressmeddelande.

I rapporten "Antisemitism in the Digital Age" som Expo skrivit tillsammans med brittiska Hope not hate och tyska stiftelsen Amadeu Antonio, tas ett helhetsgrepp på antisemitiskt hat i sociala medier.

Konspirationsteorier

Innehållet på plattformarna Tiktok, Instagram, Facebook, Parler, Reddit, Telegram, Twitter, Youtube och ”4chan /pol/” har analyserats. Antisemitiskt innehåll återfinns på samtliga plattformar i olika utsträckning. Enligt rapporten sprids det i första hand via konspirationsteorier i skrift, bilder och rörligt material och genom olika hashtags. Denna typ av innehåll har också ökat lavinartat under pandemin, enligt rapporten.

Den bilden delas av Pedro Pina, även om Youtube inte kan presentera någon egen statistik över utvecklingen. Orsaken är den explosiva utvecklingen av antalet användare under pandemin, menar han.

– Allt innehåll har ökat i omfattning under den här perioden och därför antar vi att även antisemitism och hatyttringar har ökat. Men våra ansträngningar emot det har också mer än fördubblats under perioden, säger Pedro Pina.

Han syftar bland annat på antalet Youtubeanställda granskare som ökat från 10 000 till 20 000 på några få år.

Rapporten visar bland annat på miljontals hashtaggar på Instagram och Tiktok som refererar till antisemitiskt laddade konspirationsteorier eller mytbildning kring judiska personer. På Tiktok visades inlägg med några av hashtaggarna över 25 miljoner gånger på ett halvår.

Träffar ny generation

"Som det är nu introduceras en ny generation, frivilligt eller inte, för antisemitiska idéer som de inte skulle stöta på någon annanstans", säger Daniel Poohl.

Enligt rapporten, som möjliggjorts genom projektstöd från Googles välgörenhetsorganisation Google.org, är det dock lägre förekomst av antisemitiskt innehåll på plattformar med starkare moderering.

"Vår rapport visar att det går att göra något åt problemet. Både tekniksektorn och lagstiftare måste agera, och det snabbt", säger Poohl.

I Youtubes fall hänvisar Pedro Pina också till teknik baserad på artificiell intelligens som rensar bort 94 procent av den här typen av material.

– 75 procent av detta hinner inte ens få tio visningar, säger han.

Under Malmöforum för hågkomst av Förintelsen och bekämpande av antisemitism lanserar han å Googles vägnar en satsning på totalt sex miljoner dollar, som ska gå till regeringar och ideella organisationer runtom i världen som "bekämpar antisemitism och främjar tillförlitligt innehåll genom kampanjer om antisemitism och Förintelsen".

Stöter bort annonsörer

TT. Ni gör stora satsningar, men ni tjänar samtidigt väldigt mycket pengar på det här? Gör ni tillräckligt?

— Vi tjänar inte en enda cent på hat. Det är dåligt för vår plattform och för våra affärer, säger Pedro Pina.

Antisemitism och intolerans stöter bort både annonsörer och många användare, konstaterar han.

– Vi vill vara ett gott exempel på hur man kan motverka antisemitism online.

Enligt rapporten tar antisemitismen på Youtube, som ägs av Google som alltså finansierat Exporapporten, en mängd olika former. Det kan handla om allt från filmer som sprider antisemitiska fördomar och hat mot judar, till kommentarer med explicit hat eller förtäckta i skämt.

Även Tikok utlovar insatser i samband med konferensen för att bekämpa antisemitism på sin plattform. Det handlar bland annat om utbildning om Förintelsen och antisemitism som ska göras tillgänglig för användarna, enligt ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!