Om en skuld på sammanlagt minst 5 000 kronor i obetalda felparkeringsavgifter blir liggande i sex månader efter sista betalningsdatum – då beläggs fordonet med användningsförbud.
Det är en bestraffning som kan liknas vid ett körförbud, fast användningsförbudet är ännu lite strängare i detaljer. Om polisen stoppar en bil som körs trots användningsförbud, är grundregeln att registreringsskyltarna ska beslagtas direkt.
Hittills har bara runt ett 20-tal fordon "drabbats" av den nya regeln. Men det är till stor del av formella skäl. Eftersom lagen inte gäller retroaktivt, började alla fordon på noll vid nyår.
Bilmålvakter
Det viktigaste syftet med lagändringen är att komma åt så kallade bilmålvakter, som äger många fordon och systematiskt låter bli att betala olika avgifter.
Men om du planerar att köpa en begagnad bil blir ämnet också intressant.
Användningsförbudet följer med fordonet tills skulden är betald, även om det kommer en ny ägare. Betalningskravet ligger dock kvar på den som ägde fordonet när skulden uppstod. Om du köper en sådan bil, får den alltså inte användas förrän den tidigare ägaren betalat sin skuld.
Som hjälp för den som vill köpa begagnat fordon har Transportstyrelsen nu lagt till information om eventuellt användningsförbud i sin e-tjänst för fordonsuppgifter, och även i appen Mina fordon.
Föraren har ansvar
Om du ska låna en bil av någon, kan det också vara bara att kolla om den får användas.
– Som förare bär man ansvaret för fordonets beskaffenhet, alltså att det finns en försäkring, att den är besiktad, och att skatter och avgifter är betalda. Men den som äger fordonet är den som är skyldig att betala, säger Magnus Svensson, som arbetar med fordonsinformation på Transportstyrelsen.
Användningsförbud kan också utfärdas med anledning av andra obetalda avgifter, som fordonsskatt eller trängselavgift.