Forskare ledde om blixtar med laserstrålar

I nästan 300 år har människan förlitat sig på klassiska åskledare för att skydda sig mot blixtnedslag. Forskare, bland annat från Uppsala universitet, har hittat en ny metod: laser.

Ett blixtnedslag i Öresundsbron 2019. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Forskning2023-01-17 20:29

Ett experiment vars resultat publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature Photonics visar att även laserstrålar kan leda blixten, skriver Uppsala universitet i ett pressmeddelande.

Berget Säntis i nordöstra Schweiz är en av Europas mest blixtutsatta platser. På toppen finns en 124 meter hög radio- och tv-mast, utrustad med en vanlig åskledare. I anslutning till masten placerade forskare en laser stor som en bil, avfyrande upp emot tusen pulser i sekunden upp mot molnen.

Under sex timmars åskoväder testades lasern och mätningar visade att den vid fyra tillfällen ledde om uppåtriktade blixturladdningar. En av urladdningarna skedde vid klart väder och kunde därför fångas på film. På bilderna ser man hur blixten tycks följa lasern i ungefär 50 meter.

Forskarnas förhoppning är att deras fynd ska utveckla möjligheterna till att skydda viktig infrastruktur som exempelvis flygplatser från blixtnedslag.