Norska rymlingar hot mot svensk lax

Odlad lax som rymt från nätkassar i havet utanför Norge och möjligtvis Skottland tar sig upp i svenska vattendrag och kan bli ett hot mot den vilda laxen.

En lax i en laxodling i närheten av Haugesund i Norge. Arkivbild.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Forskning2021-12-18 03:27

Det visar en ny studie från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Norsk institutt för naturforskning.

"Laxen som odlas i kassar har avlats för att få egenskaper som passar storskalig livsmedels­produktion. Den är tydligt genetiskt avvikande från vild lax och sämre anpassad till att klara sig i naturen", säger Stefan Palm, forskare vid SLU, i ett pressmeddelande.

Det innebär också i förlängningen ett hot mot artens långsiktiga anpassningsförmåga, enligt honom.

– Den överlever sämre, men kan ändå i vissa fall reproducera sig och skaffa barn. Men då får den avkomman inte lika bra möjligheter sen i livet, och då påverkar det populationens produktion och framtida överlevnadsförmåga kan man säga, säger Palm till Sveriges Radio P4 Väst.

I studien har prover från lax i Örekilsälven, Göta älv, Ätran, Lagan och Rönne å ingått, och i proverna från Lagan var andelen gener från odlad lax, både rymlingar och hybrider, 59 procent, och i Göta älvs huvudfåra 75 procent. I övriga vattendrag hittades också gener av odlad lax, men i betydligt mindre omfattning (2–14 procent).

Studien har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Aquaculture Enviroment Interactions.