Nu bevisat – rockor och hajar låter

Hajar och rockor har länge ansetts som "tysta" fiskar – alltså utan förmåga att framställa ljud.

Rockorna framkallade ett klickljud när dykaren var nära. Arkivbild.

Foto: Brian Bransch Price/AP/TT

Forskning2022-07-28 13:52

Nu har forskare från Sverige och Australien visat att det är en missuppfattning, skriver SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) i ett pressmeddelande.

Enligt studien kan minst två arter av stingrockor avsiktligt producera ljud, troligen som ett försvars- eller varningsbeteende.

Författarna presenterar flera inspelningar där vilda fiskar av två arter av stingrocka avsiktligt producerar ljud. Lätena kännetecknas av en serie mycket korta och kraftiga klickljud, troligen i varnings- eller försvarsändamål. I alla inspelningar började rockan att producera ljud när filmaren kom riktigt nära, och upphörde när avståndet ökade.

"Att vi först nu insåg att dessa vanligt förekommande stingrockor producerar ljud, visar återigen hur mycket vi fortfarande har att lära oss om haven", säger Lachlan Fetterplace, huvudförfattare och forskare vid SLU.

Resultaten publicerades nyligen i den vetenskapliga tidskriften Ecology.

Fakta: Broskfiskar

Broskfiskar är käkförsedda ryggradsdjur som bland annat omfattar hajar och rockor. Broskfiskar skiljer sig från benfiskar genom sitt broskskelett och att de saknar simblåsa. Gruppen omfattar i dag över 1 000 arter, nästan alla marina.

Genom sin speciella käkkonstruktion, med käkleden baktill har många en karakteristisk huvudform, med framskjutande nos och munnen på undersidan av huvudet.

Eftersom fiskarna saknar simblåsa sjunker broskfiskar till bottnen om de inte håller sig i rörelse.

Källa: NE, SLU