Rön kan ge nya läkemedel mot Skelleftesjukan

Nya kunskaper om olösliga fibrer öppnar för möjlighet till nya läkemedel mot den ärftliga och obotliga sjukdomen Skelleftesjukan, skriver <a href="https://www.vk.se/2021-12-17/ny-kunskap-om-skelleftesjukan-kan-ge-lakemedel">Västerbottens-Kuriren</a>.

Arkivbild.

Foto: Isabell Höjman/TT

Forskning2021-12-17 16:12

Felveckade och olösliga proteinfibrer kan genom att samlas i olika kroppsorgan leda till Skelleftesjukan.

Elisabeth Sauer-Eriksson, professor på kemiska institutionen vid Umeå universitet, kan nu tillsammans med sina forskarkollegor beskriva fibrerna ned till atomnivå. Hon har forskat om det aktuella proteinet – transthyretin – i 20 år.

Studien har publicerats i Nature Communication.

– Tack vare den här nya typen av kryoelektronmikroskopi fick vi en möjlighet att kunna göra det här. Det var ingen som hade kunnat tänka sig att proteinerna skulle gå från tredimensionella nystan till helt platta strukturer, säger Sauer-Eriksson till VK.

Sedan tidigare finns bromsmediciner som förhindrar att fibrerna bildas, men inte något läkemedel som kan lösa upp fibrerna när de väl har bildats.

– Vad vi hoppas är att det här kanske kan hjälpa till att få fram någonting som kan verka på de redan bildade fibrerna, så att man kan lösa upp dem.

Vid Skelleftesjukan sker en upplagring av olösliga proteinkomplex i kroppens vävnader, vilket leder till försämrad funktion i exempelvis hjärta, nerver och mag- och tarmkanal. De som drabbas får domningar och värk som övergår i förlamning.