Utseendeeffekten var mest tydlig i ämnen med en kursstruktur där lärare och studenter lär känna varandra i en fysisk miljö. De manliga studenternas studieresultat förblev oförändrade under samma omständigheter.
– Det har gjorts många studier tidigare på hur utseende påverkar lön, framför allt i USA, och de har visat att någon som ser bra ut i snitt har 10-12 procent högre lön jämfört med dem som ser sämst ut. Det är ett par tusenlappar i månaden, så under ett yrkesliv får det ganska stor effekt, säger Adrian Mehic, doktorand vid Ekonomihögskolan i Lund, som gjort studien.
Vilken betydelse skönhet kan ha på betyg har det däremot inte forskats lika mycket på och här gav pandemin en gyllene studiemöjlighet.
I studien fick en jury bestående av 74 personer i samma ålder som de 300 deltagande studenterna utifrån bilder betygsätta utseendet på studenterna på en skala från 1-10.
Betygen sjönk
– Resultatet jämfördes sedan med studenternas betyg före och under pandemin och visar, att när de vackra studenterna inte var fysiskt närvarande utan deltog i digital undervisning sjönk betygen, säger Adrian Mehic, som nyligen fått en artikel om studien publicerad i den vetenskapliga tidskriften Economics Letters.
Att lärarna gav de vackra kvinnliga studenterna höga betyg när undervisningen bedrevs på plats förklaras av att de flesta lärarna på universitetsnivå är män.
– Då är det rimligt att de huvudsakligen diskriminerar till förmån för de attraktiva kvinnorna. Å andra sidan gav även kvinnliga lärare de snygga kvinnorna högre betyg, men inte i samma utsträckning. Utseende förknippas med något positivt och det är det svårt att råda bot på, säger Adrian Mehic.
Snygga gynnas
Det är enligt Mehic inget nytt fenomen i samhället att snygga människor gynnas.
– Det gäller inte bara på arbetsmarknaden och vid betygsättning, någon som ser bra ut får ofta kortare straff och har mindre benägenhet att hamna i fängelse om de döms för brott. Vackra människor tillskrivs också oftare andra positiva egenskaper som de inte nödvändigtvis har, till exempel intelligens, säger han.
– Det som är lite anmärkningsvärt i den här studien är att killarna som såg bra ut fick bättre betyg även om undervisningen var på distans. Det tyder på att det inte är diskriminering som gör att de får bättre betyg, utan att det är något i deras självförtroende och personlighet, säger Adrian Mehic.