Forskningsstudien från Lunds universitet har fått stor uppmärksamhet – slutsatsen utgick från att vackra kvinnliga studenter som inte var fysiskt närvarande under pandemin utan deltog i digital undervisning vid Lunds tekniska högskola fick lägre betyg.
Sedan framkom det att studenter vars utseende och studieprestationer granskats inte vetat om det.
Nu har studien har anmälts till Nämnden för utredning av avvikelser från god forskningssed vid Lunds Universitet, och sakkunniga ska bedöma om god forskningssed har följts.
Studien har fått två anmälningar, varav den ena kommer från Anders Ahlberg, studierektor för forskarutbildningen på Lunds Tekniska Högskola, LTH, skriver Sydsvenskan.
I studien fick en jury bestående av 74 personer i samma ålder som de 300 deltagande studenterna utifrån bilder betygsätta utseendet på studenterna på en skala från 1-10. Utseendeeffekten var mest tydlig i ämnen med en kursstruktur där lärare och studenter lärde känna varandra i en fysisk miljö. De manliga studenternas studieresultat förblev oförändrade under samma omständigheter.
Att lärarna gav de vackra kvinnliga studenterna höga betyg när undervisningen bedrevs på plats förklaras av att de flesta lärarna på universitetsnivå är män.
Forskaren själv, Adrian Mehic, doktorand vid Ekonomihögskolan i Lund, har tidigare sagt till Sydsvenskan att han ställer sig oförstående till kritiken samt att han inte ångrar valet att inte informera studiedeltagarna.