Sverige har som enda land i världen en organiserad fältartistverksamhet knuten till försvaret. Maria Almlöv beskriver deras uppdrag som "en pysventil".
– Vi skapar en plats där känslorna kan komma ut. Ett skratt i en ansträngd situation är värt så mycket.
Men det är inte bara skratt och partaj som är fältartisternas uppdrag. De ska vara beredda att underhålla även i de svåra stunderna.
– Det har hänt att fältartisterna kommit in när något allvarligt har hänt, som att någon stupat. Vi skulle aldrig backa ur ett sånt uppdrag. Vi ska finnas där också i sorg och förtvivlan. Vi har ett uppdrag att komma med tröst och lindring.
– Men vi är vana vid att hantera stunderna när människor alltid valt att ha musik – från fest till begravning.
Måste rekommenderas
I dag finns det runt 700 fältartister varav hälften är aktiva. Nyrekryteringen har blivit lidande under pandemin. Maria Almlöv betonar att fältartist inte är ett uppdrag för alla. Och för den som är intresserad är det inte bara att räcka upp handen.
– Du måste vara professionell artist, musiker, komiker eller tekniker och bli rekommenderad av någon som är medlem. Du måste också ha referenser från två medlemmar.
Dessutom görs säkerhetsprövning och hälsokontroll inför vissa insatser, och då kan sjukdomar och gamla synder sätta stopp för medverkan.
Maria Almlöv har varit fältartist sedan 2010 och det hon tycker har förändrats mest är utbildningen och övningarna.
– De har verkligen utformats så att de speglar det man ska göra. Hela dagarna är det grönträning och sedan spelar vi på kvällen. På kvällarna ställs vi inför scenarier man kan hamna i.
– Det kan vara en sandstorm som gör att vi inte kan använda instrumenten, men ska ändå underhålla. Man löser situationen.
Behöver skydd
Bland fältartisterna finns musiker och komiker, kända och okända, men också ljud- och ljustekniker. Att kunna uppträda under svåra omständigheter är bara en av alla utmaningar de ställs inför.
Fältartisterna tränar också på att bli eskorterade och att lyda order som att lägga sig ned, hasa eller springa – utan att ifrågasätta. Det är för allas säkerhet.
– Vi ska vara en så liten börda som möjligt i ett skarpt läge, säger Maria Almlöv som bland annat varit i Afghanistan som fältartist.
– Där fick du inte gå någonstans utan eskort, förutom inne på "campen". Vi är en belastning för säkerheten. Vi har ingenting och behöver skydd.
En annan utmaning kan vara att ställas inför en internationell publik. Kanske inte ett problem för den som ska riva av "Waterloo" men väl för en komiker som måste ändra sin ståupp-rutin till engelska.
En fältartist måste också förhålla sig till Försvarsmaktens värdegrund. Det gäller att tänka efter när man väljer låtar och skämt, det kan vara en utmaning i sig för till exempel komiker som är vana vid att ta ut svängarna.
– "Highway to hell" går bra – den måste man köra – men inte "Sunday bloody sunday".
I sitt civila artistliv har Maria Almlöv turnerat mycket i USA som medlem i ett ABBA-coverband. Skillnaden mot uppdraget som fältartist är enorm när hon byter den vita scenkostymen mot försvarets grönkläder.
– Fältartister sköter allting själva. Vi bär, råddar, sätter ihop grupper, ser till så att alla är vaccinerade. Som fältartist finns det inte på kartan att inte hjälpa till.