– De piloter som var anställda och redan blivit antagna i det gamla pensionsavtalet kommer att få en en övergångslösning.
Enligt Carl-Johan Edström kommer denna grupp att få behålla pensionsåldern 55 år.
Försvarsmakten har ungefär 100 stridspiloter varav ett 90-tal riskerade sämre villkor i ett nyare pensionsavtal, bland annat med pension vid 67 år. I vintras ansökte många av piloterna tjänstledigt för studier i höst med sikte på att byta yrke.
– Det är runt 35 stridspiloter som går på tjänstledighet nu, sade Per-Martin Sternevi, ordförande för Försvarspiloternas intresseorganisation (FPI), till Officerstidningen i veckan.
Är självkritisk
Carl-Johan Edström igen:
– Jag hoppas att piloterna kommer tillbaka eller väljer att stanna. Mitt förtroende för de här piloterna är fortfarande intakt. Men hur de hanterar det här beskedet är upp till var och en.
TT: Vad signalerar den här historien till den omvärld som noga följer svensk försvarsförmåga?
– Den signalerar att vi nu har en väldigt god möjlighet att komma ur det prekära läget som vi har haft, svarar generalmajor Edström.
TT: Har du själv anledning att idka självkritik över den uppkomna situationen?
– Ja, självklart. Man måste ställa sig frågan varför det inte har lösts tidigare.
Viss skepsis
Facket Officersförbundet är rätt tillfreds med beskedet trots att handlar om ett ensidigt arbetsgivarbeslut, tillkommet utan förhandling mellan parterna. Fast förbundsordförande Lars Fresker kommer med en brasklapp:
– Detta gäller här och nu, men hur kommer det att gälla framåt?
Han pekar också på en skrivning om piloternas flygtjänstorder.
– Det finns lite frågor som vi måste komma tillbaka till och få klarhet i, men för grundkonceptet är det bra och glädjande med en lösning, säger Lars Fresker till TT.
De kontakter han haft med tjänstlediga piloter ger vid handen att de ämnar fullfölja sina planerade studier:
– För det rör ju inte bara pensionerna, utan också att våra piloter i Försvarsmakten har haft samma ingångslön i 20 år.