Tegnell: Fokusera på huvudbudskapet

Efter Folkhälsomyndighetens skärpningar har svenskarna olika råd att förhålla sig till beroende på var i landet man är. Och Anders Tegnell hoppas att vi inte snöar in oss på detaljerna.

Statsepidemiolog Anders Tegnell tycker frågan om kollektivtrafik har fått för mycket uppmärksamhet. Arkivbild.

Statsepidemiolog Anders Tegnell tycker frågan om kollektivtrafik har fått för mycket uppmärksamhet. Arkivbild.

Foto: Amir Nabizadeh/TT

Göteborg2020-10-30 15:55

När Folkhälsomyndigheten införde särskilt hårda råd för fem regioner gavs exempel på specifika situationer och platser som bör undvikas. Göteborgare får fortfarande gå på gym, men uppmanas avstå från det. Och i Skåne ska man undvika kollektivtrafiken, men om man måste är det okej att ta bussen.

TT: Förstår du om man blir förvirrad?

– Det blir förvirrande om man vill göra det förvirrande. Jag tror inte att folk i allmänhet har svårt att förstå att de måste träffa färre personer, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

För honom är det glasklart att alla nya råd syftar till en sak.

– Nu gäller det att fokusera på vårt huvudbudskap, som vi försöker vara extremt tydliga med: att man ska minska sina nya sociala kontakter.

Kollektivtrafikfrågan överdriven

Men det finns inget generellt sätt att få svenskar att dra ner umgänget, enligt Tegnell. Det är olika för olika personer. En del kanske träffar andra personer på köpcentrum, en del på fest medan andra gör det på gym.

– Det kan betyda att du som person behöver sluta gå på gym, för att du vet att du träffar många personer där, men det är inte så för alla, säger han.

Statsepidemiologens uppmaning är att inte fastna i rådens detaljer.

– Det finns alltid en stor risk att man hamnar i en del av frågan och glömmer helheten. Lite som med kollektivtrafiken som diskuterats väldigt mycket. Kollektivtrafiken, tycker jag, har fått allt för mycket uppmärksamhet eftersom det inte finns mycket som talar för att det är stor smittspridning just där, säger han.

TT: Varför väljer ni ändå med att gå ut med exempel som gym och kollektivtrafiken? Hade det inte då räckt med att bara kommunicera huvudbudskapet?

– Jag tror att man behöver exemplen för att skapa en förståelse.

Inrikesresor diskuteras

De nya råden innehåller ingen avrådan från inrikesresor, likt i våras. Men i praktiken blir det ändå en slags reseavrådan menar statsepidemiologen.

– De nya råden har en stor påverkan på resandet. Jag ser inte att det går att följa de nya råden och samtidigt åka till en annan del av Sverige och hälsa på släktingar, säger han.

Tegnell berättar att råden helst ska vara så få, träffsäkra och tydliga som möjligt. Återigen påminner han om huvudbudskapet om att minska nya sociala kontakter.

– Det är i grunden inget problem om du åker till Göteborg utan att träffa någon där och sedan åker hem igen. Det är de nya kontakterna som är problemet, inte resan.

TT: Men om jag åker till Göteborg är väl sannolikheten väldigt stor att jag skulle träffa personer som jag annars inte träffat. Är en reseavrådan då inte tydligare?

– Vi håller på att diskutera det. Men i första ledet handlar de regionala råden om vad man gör på hemmaplan, där den stora smittspridningen sker.

Förbud skapar motstånd

Att det är upp till var och en att tolka hur Folkhälsomyndighetens råd ska praktiseras är något som kännetecknar den svenska coronastrategin och som Anders Tegnell vill hålla fast vid.

– Vi kan ju se vad som har hänt när man förbjudit saker i många andra länder. Det är ingen bra väg. Det skapar förr eller senare ett motstånd för att man inte förstår varför man har så stora inskränkningar i sitt liv, säger han.

– Vi har under våren faktiskt lyckats väldigt bra med att få ner de sociala kontakterna genom att skapa förståelse och det är den linjen vi vill fortsätta jobba med.

Covid-19 i siffror

Fyra nya dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats i Sverige.

Därmed har totalt 5 938 smittade avlidit i landet.

Sammanlagt har 124 355 personer bekräftats smittade av covid-19 i Sverige.

Källa: Folkhälsomyndigheten, 2020-10-30

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om